Досліджується проблема інтегрованої міждисциплінарної музично-виконавської підготовки студентів мистецьких спеціальностей у контексті формування готовності до творчої музично-виконавської діяльності. Посилення вимог до фахової підготовки студентів факультетів мистецтв зумовлює необхідність оновлення змісту мистецького навчання шляхом упровадження в музично-педагогічну та музично-виконавську практику інноваційних технологій на засадах міждисциплінарного підходу. Творчий характер музично-виконавської діяльності вчителя музичного мистецтва потребує фахівця широкої ерудованості з розвиненими музично-творчими вміннями, які сформовані на глибокій інтеграції музично-теоретичних знань і практичних (вокальних, інструментальних, хорових) умінь та навичок. Це зумовлює необхідність реалізації в змісті мистецької освіти інноваційного навчання, яке базується на методологічних принципах, пов’язаних з міждисциплінарністю. Упровадження міждисциплінарного підходу в зміст фахової підготовки студентів факультетів мистецтв є інноваційним ресурсом модернізації змісту вищої мистецької освіти.
The article examines the problem of integrated interdisciplinary music-performance training of students of art majors in the context of forming their readiness for creative music-performance activity. It has been found that the strengthening of requirements for the professional training of students of art faculties necessitates updating the content of art education by introducing innovative technologies into music-pedagogical and music-performance practice on the basis of an interdisciplinary approach. It was found that the creative nature of the music-performance activity of a music teacher requires a specialist of broad erudition with developed musical-creative skills, which are formed on the deep integration of musical-theoretical knowledge and practical (vocal, instrumental, choral) skills and abilities. This necessitates the implementation of innovative learning in the content of art education, which is based on methodological principles related to interdisciplinarity. It has been proven that the introduction of an interdisciplinary approach to the content of the professional training of students of art faculties is an innovative resource for the modernization of the content of higher art education.