Розкривається значення освітнього компоненту «Диригування» в практичній підготовці майбутнього учителя музичного мистецтва. Адже питання професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва знаходяться сьогодні в руслі важливих проблем, які розв’язує педагогічна наука. Саме від того, яким буде сучасний вчитель-музикант, як він розпочне свою професійну діяльність, чи буде він здатний відповідати вимогам, які ставить перед ним суспільство, залежить рівень освіти, вихованості та загальної культури школярів. У статті автор акцентує на тому, що предмет "диригування" є інтеграційним предметом у низці дисциплін, тісно пов'язаних з іншими дисциплінами диригентсько-хорового циклу, а саме: хоровий клас, читання хорових партитур, аранжування. У зв'язку з цим розкривається спектр можливостей оволодіння професійними знаннями та вміннями, набуття професійних компетенцій, на що вказують міжнародні стандарти, які регулюються такими державними документами про освіту: «Нaцioнaльнa дoктринa рoзвитку ocвiти Укрaїни у ХХI cтoлiттi», Нaцioнaльнa cтрaтегiя рoзвитку ocвiти в Укрaїнi нa перioд дo 2021р., Держaвнa прoгрaмa «Ocвiтa» (Укрaїнa ХХIcт.), Зaкoн Укрaїни «Прo ocвiту», Кoнцeпцiя «Нoвa укpaїнcькa шкoлa» тoщo.
In the article, the author highlights the importance of the educational component "Conducting" in the practical training of a future music teacher. After all, the issues of professional training of future music teachers are today in line with important problems solved by pedagogical science. The level of education, upbringing and general culture of schoolchildren depends on what a modern teacher-musician will be like, how he will start his professional activity, whether he will be able to meet the requirements set before him by society. In the article, the author emphasizes that the subject of "conducting" is an integrative subject in a number of disciplines closely related to other disciplines of the conducting-choral cycle, namely: choral class, reading choral scores, arranging. In this regard, the range of opportunities for mastering professional knowledge and skills, acquiring professional competences, which are indicated by international standards and regulated by state documents on education, such as: "The National Doctrine of the Development of Education of Ukraine in the 21st Century", the National Strategy of the Development of Education in of Ukraine for the period until 2021, the State Program "Education" (Ukraine XXI), the Law of Ukraine "On Education", the concept of "New Ukrainian School", etc.