Розглядається проблема формування виконавської майстерності майбутніх педагогів- музикантів, досліджуються актуальні для сучасної виконавської підготовки в системі мистецької освіти методологічні підходи: діяльнісний, особистісно-орієнтований, компетентнісний. Встановлено, що реалізація в освітньому процесі мистецьких навчальних закладів концептуальних положень зазначених методологічних підходів дозволяє оптимізувати формування виконавської майстерності майбутніх педагогів-музикантів. Діяльнісний підхід передбачає особливу організацію навчально-виконавської діяльності в напрямку саморозвитку та всебічного розкриття виконавського потенціалу кожного учня; особистісно-орієнтований – слугує ефективним засобом самоактуалізації особистості, усвідомлення власної неповторності та неповторності майбутніх педагогів-музикантів у виконавській діяльності; компетентнісний – дозволяє студентам розвивати певні універсальні та уніфіковані музично-виконавські компетенції, необхідні для успішної професійної діяльності та конкурентоспроможності на світовому ринку праці.
The manuscript examines the problem of forming the performance skills of future music teachers, researches relevant methodological approaches for modern performance training in the system of art education, which allow optimizing the formation of performance skills of future music teachers: activitybased, personality-oriented, competence-based.
We came to the conclusion that a necessary condition for optimizing the modern performance training of future music teachers and improving the process of forming their performance skills is the implementation of the conceptual provisions of activity-oriented, personality-oriented, competence-based approaches in the educational process of artistic higher education institutions. The active approach provides a special organization of educational and executive activities in the direction of self-development and comprehensive disclosure of the executive potential of each student; personal-oriented - serves as an effective means of personal self-actualization, realization of one's originality and uniqueness of future teachers-musicians in performing activities; competency-based allows students to develop certain universal and unified musical and performance competencies required for successful professional activity and competitiveness in the global labor market.