У статті актуалізується інноваційна спрямованість професійної підготовки фахівців в галузі музичної освіти. Висвітлюється зміст та особливості впровадження педагогічних технологій у процес фортепіанного навчання майбутніх учителів музики. Розглянуті педагогічні технології – особистісно-орієнтованого, розвивального, проблемного навчання, проєктна технологія та технологія створення ситуації успіху – націлені на підготовку сучасного фахівця, здатного до критичного мислення, самостійної, продуктивної діяльності, відкритого до нововведень та змінних умов.
The article updates the innovative direction of professional training of future music teachers. The content and features of the implementation of pedagogical technologies in the process of piano learning are highlighted: technologies of personal-oriented, developmental, problem-based learning, project technology and technology of creating a situation of success.
The essence of the ideas of person-oriented technology is to affirm the subject role of the student, who is an active participant in the learning process. The main tasks of designing personally-oriented piano training are: the teacher's study of the student's subjective experience, the creation of personally oriented situations in piano training, the development of initiative, independence, creative activity of the student, the creation of conditions for each student to achieve the appropriate level of success, the development of educational reflection executive activity, creating situations of interaction, dialogue, and cooperation in classes.