Розкриваються наукові підходи до набуття комунікативних умінь студентів факультетів мистецтв університетів. Визначено особистісно-орієнтований, комунікативно-регулятивний та творчо-виконавський підходи, які допомагають зрозуміти, яким чином майбутній вчитель музичного мистецтва може розкрити свій креативний потенціал, навчаючись в оркестровому колективі. Особистісно-орієнтований підхід як методологічна основа формування комунікативних умінь на заняттях оркестрового колективу допомагає якнайповніше розглянути навчальний процес з точки зору особистісного підходу до кожного.
Комунікативно-регулятивний підхід виражається в умінні зацікавити процесом, вчасно відкоригувати та врегулювати стосунки і сам процес творчості. Творчо-виконавський підхід важливий для організації колективного музикування, оскільки така форма творчості сприяє формуванню духовних потреб виконавців. Будучи активними учасниками творчого колективу і використовуючи названі підходи, майбутні вчителі музичного мистецтва мають змогу постійно удосконалювати власні професійні уміння та здібності.
The article reveals the scientific approaches to the acquiring communicative skills of teachers of musical art disciplines at the faculties of arts at the orchestra group classes. The personality-oriented, communicative-regulative, creative and performing approaches we have identified. It helps to understand how a future teacher of musical art can reveal the creative potential through the formation of communicative skills, studying with a small orchestral group, where all opportunities for professional and friendly communication, specific practice to the extent permitted by the provisions of this Convention, the Secretary-General shall ensure a person-centered approach as a methodological basis for the formation of communicative skills of future teachers of musical art in the classes of an orchestra group helps to consider the educational process as fully as possible from the point of view of a personal approach to each of the participants. The communicative and regulative approach is expressed in the ability in the process, to correct and regulate relationships and the process of creativity in time. The creative and performing approach is very important for the organization of collective music-making, since this form of creativity contributes to the formation of spiritual needs for performance. Being an active member of the creative team, future teachers of musical art improve their skills and abilities using the above approaches.