Історично доказано, щоб побудувати могутню, багату, незалежну з високим рівнем життя, та високим рівнем культури, державу, добитися високих темпів росту економіки, починати потрібно саме з підвищення якості освіти. І тільки потім ідуть створення нових технологій, інновацій і аж потім економічний зріст. І все те саме в зворотному випадку – держава втрачає свої позиції, коли знижується рівень якості освіти. Цей закон споконвічний, змінювалися методи, форми, системи освіти, а суть і ціль залишаються незмінними. Національна українська мистецька освіта розвивалася у загальному напрямку національної та світової культури, а її реформування та модернізація в теперішній час і безсумнівний розквіт в майбутньому допоможуть зберегти культурні традиції нашого народу, досягти інтелектуального та культурного розквіту нації, підняти нашу державу на вищий економічний рівень розвитку, досягти високого рівня життя, зберегти суверенітет нашої держави.
У даній статті розглядається значення мистецької освіти в розвитку держави. Визначено роль та значимість мистецької освіти та дизайн-освіти зокрема в найбільш розвинутих країнах світу. А також, проаналізовано розвиток мистецької освіти в Україні, зокрема в західному регіоні, та визначено значимість застосування етнодизайну для збереження культурної самобутності та ідентичності для процвітання нації. Виявлено, що найбільшого розвитку мистецька освіта досягла на території України, що знаходилася під Австро-Угорською імперією, особливо декоративно-прикладне мистецтво досягло високого рівня розвитку завдяки використанню у дизайні регіональних етнічних мотивів. Саме популярність національного народного мистецтва передувала відкриттю мистецьких навчальних закладів на Україні. Визначено на даний час ситуацію, що призводить до зниження рівня підготовки у мистецьких закладах та запропоновано шляхи їх вирішення: залучення провідних світових спеціалістів по відповідних дисциплінах з урахуванням наших задач; підвищення кваліфікації викладачів в провідних світових школах, це дасть нові свіжі ідеї, підвищить замотивованість сучасної молоді в отриманні серйозних знань та високої кваліфікації; створення спільних освітніх структур між навчальними закладами, промисловими компаніями, ремісничими майстернями та галереями у вигляді сумісних курсів. Встановлено, що специфіка української дизайн-освіти повинна бути зумовлена національними особливостями соціально-економічної та культурної природи українців. Фундаментом дизайн-освіти в Україні повинна бути традиційна культура художньої майстерності, що поєднується з інтенсивним розвитком інновацій та промислового виробництва.
Historically, it has been proven that in order to build a powerful, rich, independent state with a high standard of living and a high level of culture, and to achieve high economic growth, it is necessary to start with improving the quality of education. And only then comes the creation of new technologies, innovations, and only then economic growth. And the opposite is also true – the state loses its position when the quality of education declines.This law is eternal, the methods, forms, and systems of education have changed, but the essence and purpose remain the same. National Ukrainian art education has been developing in the general direction of national and world culture, and its reform and modernisation at present and its undoubted flourishing in the future will help preserve the cultural traditions of our people, achieve the intellectual and cultural prosperity of the nation, raise our country to a higher economic level of development, achieve a high standard of living, and preserve the sovereignty of our state. This article discusses the importance of art education in the development of the state. The role and significance of art education and design education in the most developed countries of the world is determined. The article also analyses the development of art education in Ukraine, in particular in the western region, and determines the importance of ethno-design for the preservation of cultural identity and identity for the prosperity of the nation.
It has been found that art education reached its greatest development on the territory of Ukraine, which was under the Austro-Hungarian Empire, especially decorative and applied arts reached a high level of development due to the use of regional ethnic motifs in design, and it was the popularity of national folk art that preceded the opening of art educational institutions in Ukraine. The current situation that leads to a decrease in the level of training in art institutions is identified and ways to solve it are proposed: attracting the world's leading specialists in relevant disciplines, taking into account our tasks; advanced training of teachers in the world's leading schools, which will give new fresh ideas, increase the motivation of modern youth to obtain serious knowledge and high qualifications; creation of joint educational structures between educational institutions, industrial companies, craft workshops and galleries in the form of. It has been established that the specificity of Ukrainian design education should be determined by the national peculiarities of the socio-economic and cultural nature of Ukrainians. The foundation of design education in Ukraine should be the traditional culture of artistic craftsmanship, combined with the intensive development of innovation and industrial production.