У статті розглянуто методичні аспекти професійної підготовки майбутніх державних службовців, які мають стати основою якісної організації цього процесу. Проаналізовано інституціональний підхід (змістовні характеристики державної служби як складного соціального інституту в системі державного управління), а також компетентнісний підхід (переорієнтацію навчання з накопичення знань, умінь та навичок на розвиток здатності використовувати їх на практиці).
Визначено методичні аспекти, підходи, новітні технології професійної підготовки державних службовців, що забезпечуються за допомогою фахового навчання і подальшого підвищення кваліфікації відповідно до встановлених державних стандартів. Вказано, що реалізація інституціонального та компетентнісного підходів у професійній підготовці майбутніх державних службовців передбачає впровадження в освітній процес у фахових закладах вищої освіти низки інноваційних викладацьких технологій, підходів і методів. Їхнє застосування передбачає, наявність належного рівня освіти і підготовки державних службовців, які можуть виконувати свої обов’язки відповідно до встановлених процедур і стандартів. Проаналізовано реалізацію інноваційної системи освіти державних службовців, що пов’язана з модернізацією їхнього навчання. Це передбачає впровадження постійного маркетингу потреб органів державної влади та місцевого самоврядування у цільовій підготовці, перепідготовці й підвищенні кваліфікації кадрів. Окрім цього, потребує модернізації рівня володіння інформаційно-комунікаційними технологіями з метою забезпечення можливості адаптації навчальних програм щодо потреб практики.
Доведено, що у процесі навчання та підвищення кваліфікації державні службовці мають формувати компетенції, здобувати знання та виробляти навички, необхідні для професійного і водночас етичного виконання своїх обов’язків.
The article deals with methodological aspects of professional training of future civil servants, which should become the basis of quality organization of this process. The institutional approach (the meaningful characteristics of the civil service as a complex social institution in the system of public administration) and the competence approach (the reorientation of education from the accumulation of knowledge, skills and abilities to the development of the ability to use them in practice) were analyzed.
Methodical aspects, approaches, the latest technologies of professional training of civil servants, which are provided with the help of professional training and further professional development in accordance with established state standards, are determined.
It is indicated that the implementation of institutional and competency-based approaches in the professional training of future civil servants involves the introduction of a number of innovative teaching technologies, approaches and methods into the educational process in specialized institutions of higher education. Their application presupposes the availability of an appropriate level of education and training of civil servants who can perform their duties in accordance with established procedures and standards.
The implementation of the innovative education system of civil servants related to the modernization of their training was analyzed. This involves the implementation of permanent marketing of the needs of state authorities and local self-government in targeted training, retraining and upgrading of personnel qualifications. In addition, the level of mastery of information and communication technologies needs to be modernized in order to ensure the possibility of adapting educational programs to the needs of practice.
It has been proven that in the process of training and professional development, civil servants must form competencies, acquire knowledge and develop skills necessary for professional and at the same time ethical performance of their duties.