Стаття присвячена вивченню змісту фахової підготовки майбутніх фахівців-хіміків у закладах вищої освіти України та закордону. У статті визначено найбільш популярні (щодо вступу на спеціальність 102 «Хімія») серед вступників заклади вищої освіти України. На основі світового рейтингу QS World University Rankings (2022 рік) обрано провідні закордонні заклади вищої освіти. Наведено порівняльний аналіз освітніх програм та навчальних планів визначених закладів. Встановлено подібність змісту фахової підготовки, яка полягає у вивченні неорганічної, органічної, аналітичної та фізичної хімії, що є підґрунтям для формування професійної компетентності майбутніх хіміків. Обґрунтовано доцільність включення до освітніх програм адаптивних дисциплін на початкових курсах навчання, які забезпечують систематизацію та узагальнення набутих у закладі загальної середньої освіти знань і експериментальних умінь. Підкреслено важливість наявності в навчальних планах окремих дисциплін спрямованих на формування здатності виконувати хімічний експеримент і вдосконалення експериментальної вправність здобувачів вищої освіти. З’ясовано необхідність включення до освітніх програм дисциплін націлених на оволодіння лабораторними методами дослідження, які в подальшому широко застосовуються фахівцями в професійній діяльності. Вивчено закордонний досвід практичної підготовки бакалаврів хімії. У роботі автор акцентує увагу на необхідності посилення практичної підготовки майбутніх хіміків у вітчизняних закладах вищої освіти. Зауважено, що особливого значення у фаховій підготовці набуває написання курсової та кваліфікаційної роботи, яке поглиблює наукову складову навчання, розвиває здатність самостійно та творчо підходити до розв’язання проблем. Таким чином, проведений аналіз дав можливість окреслити основні орієнтири модернізації та вдосконалення фахової підготовки хіміків у закладах вищої освіти України.
The article deals with the future chemists’ professional training content study in Ukrainian higher education institutions and abroad. The paper defines the most popular higher education institutions in Ukraine among entrants (for admission to the speciality 102 "Chemistry"). The study presents the leading foreign higher education institutions which are chosen based on the QS World University Rankings (2022) and a comparative analysis of the educational programmes and curricula of the selected institutions. The research identifies a similarity of the professional training content, which consists in the study of inorganic, organic, analytical and physical Сhemistry, which is the basis for the future chemists’ professional competence formation. The article demonstrates the feasibility of including adaptive disciplines in educational programmes at the initial stages of study, which ensure the systematisation and generalisation of knowledge and experimental skills acquired in a general secondary education institution. The research outlines the importance of having certain disciplines in the curricula aimed at forming the ability to perform a chemical experiment and improving the higher education students’ experimental skills. The paper presents the necessity of including disciplines aimed at mastering laboratory research methods, which are widely used by specialists in their future profession. Bachelors’ of Chemistry foreign experience of practical training is studied. The author focuses on the need to strengthen the future chemists’ practical training in Ukrainian higher education institutions. It is necessary to note that writing a course paper and a thesis is of particular importance in professional training, which deepens the scientific component of studying, develops the ability to solve problems independently and creatively. Thus, this analysis outlines the main guidelines for modernization and improving the chemists’ professional training in higher education institutions of Ukraine.