У статті розглядається проблема інноваційних підходів до формування змісту сучасної архітектурної освіти, яка в рамках архітектурної освіти в Україні історично сформована та є унікальною та цілісною. Це інтегроване особистісне утворення, що включає професійно важливі особистісні якості, набуті в результаті професійного оволодіння, що дозволяє випускникам створювати професійний образ архітектора майбутнього. Функціонування системи художньої освіти архітектора в університетському освітньому просторі забезпечується поєднанням різних освітніх форм і видів навчальних занять, які організовують навчальний процес. Основною ідеєю професійної підготовки архітекторів на сучасному етапі є концептуальне проектування, яке максимально наближене до архітектурної діяльності в соціальному просторі і вже є частиною професійної проектної культури. Водночас, інноваційні підходи до підготовки майбутнього архітектора вимагають додаткового дослідження. Мета освітньої інновації визначається як формування у студента інноваційного мислення і виступає ціннісною основою методики підготовки високопрофесійних фахівців. Такий підхід зумовив пошук інноваційних технологій: педагогічних, інтелектуальних, інформаційних тощо. В останні роки поглиблено зміст мистецької освіти архітекторів у вищих навчальних закладах. Впровадження освітніх інновацій пов'язані з виникненням низки проблем, яких, передусім, слід врахувати, зокрема це : складність поєднання інноваційних підходів до навчання, нових блоків навчального змісту з існуючими; співіснування носіїв різних педагогічних уявлень; посилення вимог до перепідготовки та підвищення кваліфікації викладачів; пошук та розробка нових навчальних матеріалів; забезпечення умов для залучення до інноваційного процесу студентів тощо. У навчальному архітектурному проектуванні слід використовувати інноваційні, професійно орієнтовані, педагогічно впливові методи, спрямовані на розвиток креативності, самостійності та активності студентів. Виокремлено такі освітні результати, як індивідуалізація навчання у співтворчості майстра і студента, засвоєння архітектурної діяльності, інтеграція навчання і архітектурної практики в традиційній освіті, наукові засади опанування класичних традицій мистецтва, комплексне засвоєння теоретичних і практичних дисциплін, досягнення високих стандартів графічної майстерності в академічній мистецькій освіті, розвиток творчих характеристик у архітекторів тощо.
The article examines the problem of innovative approaches to the formation of the content of modern architectural education, which is historically formed within the framework of architectural education in Ukraine and is unique and integral. This is an integrated personal education that includes professionally important personal qualities acquired as a result of professional mastery, which allows graduates to create a professional image of the architect of the future. The functioning of the system of artistic education of an architect in the university educational space is ensured by a combination of various educational forms and types of educational classes that organize the educational process. The main idea of the professional training of architects at the current stage is conceptual design, which is as close as possible to architectural activity in the social space and is already part of the professional design culture. At the same time, innovative approaches to training future architects require additional research. The purpose of educational innovation is defined as the formation of innovative thinking in the student and serves as the valuable basis of the methodology of training highly professional specialists. This approach leads to the search for innovative technologies: pedagogical, intellectual, informational, etc. In recent years, the content of the artistic education of architects in higher educational institutions is deepened. The implementation of educational innovations is associated with the emergence of a number of problems, which, first of all, is taken into account, in particular: the difficulty of combining innovative approaches to learning, new blocks of educational content with existing ones; coexistence of carriers of different pedagogical ideas; strengthening requirements for retraining and improving the qualifications of teachers; search and development of new educational materials; ensuring conditions for the involvement of students in the innovation process, etc. Educational architectural design uses innovative, professionally oriented, pedagogically influential methods aimed at the development of creativity, independence and activity of students. Such educational results as the individualization of learning in the co-creation of a master and a student, the assimilation of architectural activity, the integration of learning and architectural practice in traditional education, the scientific principles of mastering the classical traditions of art, the comprehensive assimilation of theoretical and practical disciplines, the achievement of high standards of graphic mastery in academic art education, development of creative characteristics of architects, etc.