Мета роботи: визначити шляхи застосування комп’ютерних технологій для оптимізації процесу підготовки шахістів. Методологія: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, програмно-нормативних документів, педагогічне спостереження. Наукова новизна: комп’ютерні технології стали невід’ємною частиною шахової гри. Комп'ютерні програми для гри в шахи стали більш сучасними та професійними, і можуть бути використані для підготовки до матчів, аналізу партій та покращення рівня гри. Комп’ютерні бази шахових партій, такі як «Chess Base» та «Chess Assistant» акумулюють весь накопичений практичний досвід виду спорту та містять нині мільйони партій, щотижня доповнюючись новинками, дозволяючи вести пошук за багатьма параметрами. Рушій повідомляє найкращі ходи в кожній позиції та оцінює кожен хід. Ці рушії достатньо досконалі, що навіть початківці відразу розуміють, коли гравці світового класу роблять помилки. Висновки: технології змінили гру в шахи, покращився процес навчання, тренування та вдосконалення. В цей час існує програмне забезпечення для шахів, яке доступне для учнів усіх рівнів, від початківців до майстрів. Програми дозволяють ефективно реалізувати багато функцій збору, систематизації, зберігання шахової інформації, тактичного аналізу обраних позицій найвищої якості на недоступному для людини рівні. Підвищилася інтенсивність занять із рішенням тренувальних і контрольних завдань, з перевіркою різних розгалужень й варіантів, з акцентом уваги на найважливіших тонкощах у цих розгалуженнях. Розширилися можливості подачі навчального матеріалу, підбору за рівнем складності й тематичної спрямованості. Комп’ютерні програми в шахах дозволяють тренувати навички та аналізувати партії, що дає можливість покращувати гру та досягати кращих результатів.
The purpose of the work: to determine ways of using computer technologies to optimize the process of training chess players. Methodology: analysis and generalization of data from scientific and methodical literature, programmatic and normative documents, pedagogical observation. Scientific novelty: computer technology has become an integral part of the chess game. Computer programs for playing chess have become more modern and professional, and can be used to prepare for matches, analyze games and improve the level of play. Computer databases of chess games, such as "Chess Base" and "Chess Assistant" accumulate all the accumulated practical experience of the sport and currently contain millions of games, being supplemented with new items every week, allowing searching by many parameters. The mover reports the best moves in each position and scores each move. These engines are perfect enough that even beginners can immediately tell when world-class players are making mistakes. Conclusions: Technology has changed the game of chess, improving the process of learning, training and improvement. At this time, there is chess software that is available for students of all levels, from beginners to masters. Programs allow you to effectively implement many functions of collection, systematization, storage of chess information, tactical analysis of selected positions of the highest quality at a level inaccessible to humans. The intensity of classes with the solution of training and control tasks, with the verification of various branches and options, with an emphasis on the most important subtleties in these branches, has increased. The possibilities of submitting educational material, selection according to the level of complexity and thematic focus have expanded. Computer programs in chess allow you to train skills and analyze games, which makes it possible to improve your game and achieve better results.