У статті розглядається зміст єдності фізичного і військово-патріотичного виховання учнів основної та старшої школи. Зазначено, що актуальність дослідження зумовлена потребою суспільства у рішучій, самодостатній, впевненій у собі, відповідальній особистості, яка здатна брати участь у суспільному житті та готова до захисту України із зброєю в руках. Відмічено, що в закладах загальної середньої освіти недостатньо уваги приділяється фізичному і військово-патріотичному вихованню учнів основної та старшої школи в умовах воєнного стану. У багатьох закладах загальної середньої освіти військово-патріотичне та фізичне виховання організовується й проводиться на низькому науково-методичному рівні. У процесі дослідження нами було з’ясовано, що враховуючи вікові особливості учнів основної та старшої школи, педагогам слід формувати у них якісну фізичну підготовленість та виховувати готовність до захисту України як ціннісно-мотиваційну придатність до військово-патріотичної діяльності. Ми вважаємо, що учителям під час освітньої діяльності слід дотримуватися таких завдань та рекомендацій: проводити лекції, тренінги з фізичного та військово-патріотичного виховання, які спрямовані на формування в учнів базових складових патріотизму, фізичного та військово-патріотичного виховання; залучати школярів до інтелектуальних змагань; залучати здобувачів освіти до фізкультурно-масової роботи, спортивних змагань з військово-патріотичною тематикою; долучати учнів до творчих ігор-квестів, які спрямовані на фізичне і військово-патріотичне виховання; формувати в школярів бажання проявляти себе у військово-прикладній підготовці; систематично долучати учнів основної та старшої школи, на уроках «Захисту України» та фізичної культури, до ініціатив, пов’язаних з військово-прикладною, тактико-технічною та фізичною підготовкою та інших. На основі узагальнення напрацювань вчених і практиків з проблеми фізичного і військово-патріотичного виховання учнівської молоді, нами було визначено критерії та показники фізичної та військово-патріотичної вихованості учнів основної та старшої школи, за допомогою яких потрібно визначати рівні та інше.
The article examines the content of the unity of physical and military-patriotic education of primary and high school students. It is noted that the relevance of the study is due to the need of society for a decisive, self-sufficient, self-confident, responsible personality who is able to participate in public life and is ready to defend Ukraine with arms. It is noted that general secondary education institutions do not pay enough attention to the physical and military-patriotic education of primary and high school students under martial law. In many general secondary education institutions, military-patriotic and physical education is organized and conducted at a low scientific and methodological level. In the course of the study, we found out that, given the age characteristics of primary and high school students, teachers should develop their physical fitness and foster readiness to defend Ukraine as a value and motivational fitness for military and patriotic activities.We believe that teachers should adhere to the following tasks and recommendations during educational activities: to conduct lectures, trainings on physical and military-patriotic education aimed at forming the basic components of patriotism, physical and military-patriotic education in students; to involve students in intellectual competitions; to involve students in physical education and sports activities, sports competitions with military-patriotic themes; to involve students in creative games-quests aimed at physical and military-patriotic education. Based on the generalization of the achievements of scientists and practitioners on the problem of physical and military-patriotic education of students, we have identified criteria and indicators of physical and military-patriotic education of primary and high school students, which should be used to determine the levels and more.