Кількість дітей, що страждають від часткової або повної втрати слуху, за даними ВООЗ, неупинно зростає. Ця тенденція викликає занепокоєння, адже така особливість перешкоджає загальному розвитку дитини та її соціальній адаптації. Метою статті було охарактеризувати особливості фізкультурно-спортивної реабілітації підлітків з порушеннями слуху у реабілітаційному центрі. Проаналізовано наукові публікації щодо фізкультурно-оздоровчої реабілітації дітей, що мають часткову або повну втрату слуху. Виявлено ефективність занять фізичними вправами, масажу, використання технічних засобів реабілітації, методів корекції рухових порушень, навчання плаванню та активізації пізнавальної діяльності. Вказано, що порушення слуху призводить до недорозвинення мови, уповільнення або специфічного розвитку інших функцій, пов’язаних з постраждалою, що гальмує психічний розвиток в цілому, також характерно недорозвинення у функціонуванні одних органів чуття та відносне збереження інших. Виявлено кореляцію між порушеннями слуху та особливостями розвитку емоційної сфери, уваги, пам’яті та мислення. Вказано, що такі особливості негативно впливають на якість життя дитини, особливо підліткового віку, адже цей етап вважається критичним етапом онтогенезу. Увагу акцентовано на тому, що сучасна українська державна політика спрямована на становлення та посилення демократичних егалітарних установок, а також визнання кожної особи незалежно від її фізичного, психічного чи інтелектуального стану, внаслідок чого відбувається розширення інфраструктури соціально-реабілітаційних установ на допомогу сім'ї, яка виховує дитину з обмеженими можливостями. Реалізації цієї стратегії полягає у розробці процесу реабілітації, що враховує індивідуальні можливості кожної дитини з проблемами у фізичному, інтелектуальному, соціальному, психологічному статусі. Зроблено висновок про необхідність розробки програми фізкультурно-спортивної реабілітації для підлітків з порушеннями слуху у реабілітаційному центрі.
The number of children suffering from partial or complete hearing loss is steadily increasing according to the Worldwide organization protection health. This trend is a cause for concern, as this condition can hinder a child's overall development and social adaptation. The aim of this article was to characterize the features of physical and sports rehabilitation for adolescents with hearing impairments. Scientific publications on physical and health rehabilitation of children with partial or complete hearing loss were analyzed. The effectiveness of physical exercises, massage, the use of technical rehabilitation means, methods of correction of motor disorders, swimming training, and activation of cognitive activity were revealed. It was indicated that hearing impairment leads to underdevelopment of speech, slowing down or specific development of other functions associated with the affected organ, which slows down mental development as a whole. Underdevelopment in the functioning of some sensory organs and the relative preservation of others are also characteristic. A correlation was found between hearing impairments and the characteristics of the development of the emotional sphere, attention, memory, and thinking. Such features negatively affect the quality of life of a child, especially during adolescence, since this stage is considered critical. Attention is drawn to the fact that modern Ukrainian state policy is aimed at the formation and strengthening of democratic egalitarian attitudes, as well as the recognition of each person regardless of their physical, mental, or intellectual state. This leads to the expansion of the infrastructure of social rehabilitation institutions to help families raising children with disabilities. The implementation of this strategy lies in the development of a rehabilitation process that takes into account the individual capabilities of each child with problems in physical, intellectual, social, and psychological status. The conclusion was made about the necessity and relevance of developing a program of physical and sports rehabilitation for adolescents with hearing impairments.