У статті здійснено теоретичний аналіз виховання вольових якостей в здобувачів вищої освіти у процесі занять спортивно-оздоровчим туризмом. Встановлено, що за сучасних умов проблемі виховання вольових якостей студентської молоді приділяється недостатня увага в закладах вищої освіти. Доведено необхідність дослідження основ виховання рішучості, витримки та самовладання, розробки відповідних критеріїв та показників вихованості вольових якостей у процесі занять спортивно-оздоровчим туризмом. Вивчення наукової літератури дало змогу встановити, що останніми роками здійснено ряд досліджень присвячених окремим аспектам вирішення проблеми виховання вольових якостей (рішучості, витримки, самовладання) здобувачів вищої освіти у процесі занять спортивно-оздоровчим туризмом. У статті визначено, уточнено й схарактеризовано критерії та показники вихованості вольових якостей здобувачів вищої освіти у процесі занять спортивно-оздоровчим туризмом. Когнітивний критерій визначався за такими показниками (знання студентами про вольові якості (рішучість, витримку, самовладання) та їх необхідність під час спортивно-оздоровчого туризму; розуміння важливості самоконтролю, стійкості до стресу, самодисципліни як засобу виховання вольових якостей усвідомлення здобувачами вищої освіти здатності до саморегуляції поведінки, контролювати свої емоції та реакції у різних ситуаціях).
Мотиваційний критерій визначався за такими показниками (інтерес здобувачів вищої освіти до виховання рішучості, витримки та самовладання; бажання виховувати вольові якості у процесі занять спортивно-оздоровчим туризмом; бажання проявляти самодисципліну, здійснювати самоконтроль, долати перешкоди у тренувальних і похідних умовах). Діяльнісно-практичний критерій передбачав такі показники (готовність здобувачів вищої освіти проявляти рішучість, витримку та самовладання у процесі занять спортивно-оздоровчим туризмом; уміння здійснювати самоконтроль, бути стійким до стресових ситуацій, проявляти самодисципліну у процесі тренувальної та змагальної діяльності; здатність студентської молоді до саморегуляції поведінки й уміння допомагати викладачу-тренеру в організації занять та змагань з спортивно-оздоровчого туризму).
The article provides a theoretical analysis of the education of willpower in students of higher educational institutions in the process of sports and health tourism. It was established that in modern conditions, insufficient attention is paid to the problem of education of strong-willed qualities of student youth in institutions of higher education. The necessity of researching the foundations of education of determination, endurance and self-control, development of relevant criteria and indicators of education of willpower in the process of sports and health tourism has been proven. The study of scientific literature allowed us to establish that in recent years, a number of studies have been conducted devoted to certain aspects of solving the problem of education of volitional abilities (purposefulness, endurance, self-control) of students of higher educational institutions in the process of learning. sports and health tourism. The article defines, specifies and characterizes the criteria and indicators of education of willpower of students of higher educational institutions in the process of sports and health tourism.
The cognitive criterion was determined by the following indicators (students' knowledge of willpower qualities (determination, endurance, self-control) and their necessity during sports and health tourism activities; understanding of the importance of self-control, stress resistance, self-discipline as a means of cultivating willpower qualities, students' awareness of the ability to self-regulate behavior , control of one's own emotions and reactions in various situations). The motivational criterion was determined according to the following indicators (interest of higher education students in cultivating determination, endurance, and self-control; desire to cultivate strong-willed qualities in the process of engaging in sports and health tourism; desire to exercise self-discipline). exercise self-control, overcome obstacles in training and field conditions). The activity-practical criterion provided for the following indicators (the willingness of higher education students to show determination, endurance and self-control in the process of sports and health tourism; the ability to exercise self-control, be resistant to stressful situations, and exercise self-control). -discipline in the process of educational and training and competitive activities; the ability of student youth to self-regulate their behavior and the ability to help the teacher-coach in the organization of classes and competitions in sports and health tourism).