У статті зроблено спробу вивчення і систематизації психофізичних складових стійкості до стресів здобувачів освіти, визначено можливості педагогічного впливу на рівень стресостійкості студентів засобами фізичної культури. Мета роботи – вивчити основні підходи до навчання стресостійкості студентів у процесі фізичного виховання на основі індивідуальних особливостей їх розвитку. Методологія: у процесі дослідження визначали причини виникнення навчального стресу, суть стресостійкості як індивідуальної якості особистості та індивідуально-типологічні особливості розвитку організму студентів, що впливають на її рівень, можливості навчання стресостійкості засобами фізичної культури у процесі теоретичного аналізу даних сучасної психолого-педагогічної літератури. Наукова новизна: узагальнено дані щодо складових стресостійкості, розкрито методичні основи навчання стресостійкості студентів у процесі раціонально організованої рухової активності. Висновки. Визначено, що стресостійкість залежить від індивідуально-типологічних особливостей розвитку організму, зокрема властивостей нервової системи, когнітивних здібностей, рівня адаптаційних та функціональних можливостей, рухової підготовленості студентів. З’ясовано, що засоби фізичної культури забезпечують оздоровчий, розвивальний та рекреаційний ефект, здійснюють вплив на рівень стресу та стресостійкість тих, хто займається. Обґрунтовано важливість здійснення раціонального планування фізичних навантажень з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку організму з метою забезпечення кожному здобувачу освіти оптимального рухового режиму.
The article attempts to study and systematize the psychophysical components of stress resistance of students, and identifies the possibilities of pedagogical influence on the level of stress resistance of students by means of physical education. The purpose of the work is to study the main approaches to teaching stress resistance of students in the process of physical education based on the individual characteristics of their development. Methodology: in the process of research, the causes of educational stress were determined, the essence of stress resistance as an individual quality of personality and individual-typological features of the development of the students' body, which affect its level, the possibilities of learning stress resistance by means of physical culture in the process of theoretical analysis of data of modern psychological and pedagogical literature. Scientific novelty: the data on the components of stress resistance are summarized, the methodical foundations of teaching stress resistance of students in the process of rationally organized motor activity are disclosed. Conclusions. It was determined that stress resistance depends on the individual and typological characteristics of the organism's development, in particular, the properties of the nervous system, cognitive abilities, the level of adaptive and functional capabilities, and motor readiness of students. It was found that the means of physical culture provide a health-improving, developmental and recreational effect, influence the stress level and stress resistance of those who practice. The importance of rational planning of physical activity, taking into account the individual characteristics of the body's development, in order to provide each student with an optimal movement regime is substantiated.