Якість підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 014 «Середня освіта (Фізична культура)» була і залишається важливим завданням держави. Адже однією з фахових компетентностей цієї спеціальності є здатність забезпечувати формування фізичної культури особистості, яка зорієнтована на стратегію підвищення рухової активності населення країни. Роль висококваліфікованого вчителя фізичної культури закладів загальної середньої освіти сьогодення надзвичайно важлива. Його професійне становлення починається ще до вступу у вищий навчальний заклад, а саме у стінах гімназії, ліцею, коли формується мотивація до вибору майбутньої професії. Але, як свідчить досвід, шкільний етап підготовки абітурієнтів інститутів (факультетів) фізичної культури використовується недостатньо. Метою дослідження є вивчення стану фізичної культури у міських та сільських закладах загальної середньої освіти та визначення його ролі у підготовці майбутнього вчителя. Методологія дослідження: аналіз та узагальнення навчально-наукової літератури, анкетування, опитування. Результати дослідження. В ході дослідження виявлено, що фізична підготовленість та рухові навички 36,4% студентів, які вступили на перший курс вишу у 2022 році недостатні для якісного опанування навчальних програм. Студенти не володіли тим рівнем основних знань та умінь з фізичної культури, які потрібно було закріпити, удосконалити ще у стінах ліцею, школи, а на їх базі здобувати нові теоретико-методичні знання та формувати складніші навички з різних видів спорту. Анонімне анкетування, в якому взяли участь 66 студентів (36 осіб навчалися у місті, 24 – у селі, 6 – у селищах міського типу), дозволило виявити низку факторів, які негативно впливають на спеціальну підготовленість абітурієнтів факультету фізичної культури, спорту та здоров’я. Висновки. Серед причин, які уповільнюють процес отримання студентом програмних результатів навчання у виші за спеціальністю 014 «Середня освіта (Фізична культура)», є порушення у системі організації освітнього процесу та методики навчання розділів програми з фізичної культури у закладах загальної середньої освіти.
The quality of training of higher education students in specialty 014 «Secondary Education (Physical Education)» was and remains an important task of the state. The role of a highly qualified physical education teacher in general secondary education institutions is extremely important today. His professional formation begins even before entering a higher educational institution, namely in the walls of a gymnasium, a lyceum, when the motivation to choose a future profession is formed. However, experience shows that the school stage of training entrants to institutes (faculties) of physical culture is not used enough. First-year students have low physical preparedness, which, in turn, makes it difficult to acquire motor skills in various sports. The purpose of the research: studying the state of physical education in urban and rural institutions of general secondary education and determining its role in the training of future teachers. Research methods: analysis and generalization of educational and scientific literature, questionnaires, surveys. Results of the research. In the course of the study, it was found that the physical preparedness and motor skills of 36,4% of students who entered the first year of a higher educational institution in 2022 are insufficient for quality mastery of educational programs. The students did not possess the level of basic knowledge and skills in physical education that needed to be consolidated and improved within the walls of the lyceum, school, and on their basis to acquire new theoretical and methodical knowledge and form more complex skills in various sports. An anonymous questionnaire, in which 66 students took part (36 persons studied in the city, 24 - in the village, 6 - in urban-type settlements), made it possible to identify a number of reasons for insufficient professional preparation of the entrants to the Faculty of Physical Culture, Sports and Health. Conclusions. Among the reasons that slow down the process of obtaining programmatic learning outcomes by students in the specialty 014 «Secondary Education (Physical Education)» are violations in the system of organizing the educational process and methods of teaching sections of the physical education program in general secondary education institutions.