Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Морально-етичній вимір як аксіологічний пріоритет спортивної діяльності

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Завальнюк, Олена Валентинівна
dc.date.accessioned 2024-04-24T12:15:03Z
dc.date.available 2024-04-24T12:15:03Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Завальнюк, О. В. Морально-етичній вимір як аксіологічний пріоритет спортивної діяльності / О. В. Завальнюк // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 3К (176). – С. 223-227. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44921
dc.description.abstract В статті наголошується, що етика спорту є невід'ємною частиною спортивної діяльності та визначає її соціальну роль у формуванні сучасного суспільства. Стверджується, що існування фізичного виховання та спортивної діяльності на етичних принципах сприяє створенню здорового, справедливого та гармонійного суспільства, сприяє розвитку особистості та вихованню поколінь. Зазначається, що принципи чесної гри (Fair Play) мають широкий соціальний вплив, їх віддзеркалення в міжособистісних відносинах, вихованні молоді та формуванні громадських цінностей визначається аксіологічним підґрунтям спортивної етики. Мета дослідження – висвітлення ролі принципу чесної гри (Fair Play) як аксіологічного пріоритету соціокультурних трансформацій спортивної діяльності. Методологія. Дослідження функціонального потенціалу спортивної діяльності та можливості вдосконалення людини відбувалося на основі історичного та структурно-функціонального методів, а також використовувалась методологія трансцендентальної прагматики, яка дозволяє розглянути життєтворчість у комунікативній площині. Наукова новизна. Визначено, змістовне значення принципу чесної гри (Fair Play) як фундаментальної світоглядної настанови всіх учасників спортивної діяльності, головним стає процес поєднання на практиці принципів поваги до суперника, поваги до правил гри і рішень суддів, рівність шансів усіх учасників змагань тощо. Висновки. Зазначено вагому роль спорту у вихованні морально-етичних якостей особистості, що виявляється у формуванні характеру, мужності, почутті відповідальності та ідеалів чесної гри (Fair Play) тощо. Водночас, спорт має й зворотній бік, характеризуючись егоцентризмом, безпринципністю, прагматизмом, жагою до перемоги за будь-яку ціну. Звідси випливає необхідність створення системи цілеспрямованого спортивного виховання, що має реалізовувати значний позитивний виховний потенціал спортивної діяльності і стримувати негативний вплив спорту на особистість. uk
dc.description.abstract The article emphasizes that sports ethics is an integral part of sports activities and determines its social role in the formation of modern society. It is argued that the existence of physical education and sports activities based on ethical principles contributes to the creation of a healthy, just and harmonious society, promotes personal development and education of generations. It is noted that the principles of fair play have a broad social impact, and their reflection in interpersonal relations, youth education and the formation of public values is determined by the axiological basis of sports ethics. The purpose of the study is tohighlight the role of the Fair Play principle as an axiological priority of socio-cultural transformations of sports activities. Methodology. The study of the functional potential of sports activities and the possibility of human improvement was based on historical and structural-functional methods, as well as the methodology of transcendental pragmatics, which allows us to consider life-creation in the communicative plane. Scientific novelty. The meaning of the principle of fair play as a fundamental ideological guideline for all participants in sports activities is determined, the main thing is the process of combining in practice the principles of respect for the opponent, respect for the rules of the game and the decisions of the judges, equality of chances for all participants in the competition, etc. Conclusions. The author emphasizes the significant role of sport in the education of moral and ethical qualities of a personality, which is manifested in the formation of character, courage, sense of responsibility and ideals of fair play, etc. At the same time, sport also has a downside, characterized by egocentrism, unscrupulousness, pragmatism, and a thirst for victory at any cost. Hence the need to create a system of purposeful sports education, which should realize the significant positive educational potential of sports activities and curb the negative impact of sports on the individual. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject аксіологічний пріоритет uk
dc.subject етика uk
dc.subject моральні принципи uk
dc.subject спортивна діяльність uk
dc.subject чесна гра Fair Play uk
dc.subject axiological priority uk
dc.subject ethics uk
dc.subject moral principles uk
dc.subject sports activities uk
dc.subject Fair Play uk
dc.title Морально-етичній вимір як аксіологічний пріоритет спортивної діяльності uk
dc.title.alternative The moral and ethical dimension as an axiological priority of sports activity uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796.0 11.1:17.03
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3K(176).49


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу