Проблема утворення адаптивних мовленнєвих ситуацій при навчанні усному іноземному мовленню є дуже важливою частиною навчання іноземним мовам взагалі. Невдачі можна пояснити тим, по-перше, повною невідповідністю умовам навчального процесу, умовам, які необхідні для виникнення адаптивного акту мовлення іноземною мовою, по-друге, тим, що для вирішення даного питання ще зовсім недостатньо використовуються дані суміжних наук в тому числі, психології у виші галузі фізичної культури і спорту. Пропонується вирішити такого роду проблему виходячи із наступних положень. Природна або адаптивна мовленнєва ситуація – це ситуація, у якій здобувач вищої освіти галузі фізичної культури і спорту здійснює певні акти мовленнєвої діяльності. У даній статті ми намагатимемося знайти місце мовленнєвій діяльності у спортивній структурі поведінки і вже після цього опишемо умови навчального процесу, у яких можуть мати місце адаптивні акти мовлення іноземною мовою, що має бути рівносильно описанню умов утворення адаптивних мовленнєвих ситуацій. Термін «спортивна поведінка» у спортивній психології не має однозначного змісту. Під ним можна розуміти будь-яку певну діяльність спортсмена (тренування, гра, тренувальний процес, змагання) і окремі дії спортивного індивіда (наприклад: навчання, спортивна адаптація, навчальний процес), і також окремі операції, які входять у склад цих дій. При цьому цілеспрямованість актів «спортивної поведінки» обумовлюється, з одного боку, потребою суб’єкта, з іншого – умовам, які здатні задовольнити ці потреби. Метою актів поведінки і є задоволення даній потребі суб’єкта. Додамо, що суб’єкт при цьому, як правило, володіє певною дією більш-менш автоматизовано, тобто вона дана йому як своєрідна готова до функціонування єдність. Всі ці факти сприяють психологічному базису утворення адаптивних мовленнєвих ситуацій на занятті з іноземної мови у виші галузі фізичної культури і спорту.
The problem of creating adaptive speech situations when teaching oral foreign speech is a very important part of teaching foreign languages in general. Failures can be explained by the fact that, firstly, the complete non-compliance with the conditions of the educational process, the conditions that are necessary for the emergence of an adaptive act of speaking in a foreign language, and secondly, by the fact that the data of related sciences, including psychology, are still not sufficiently used to solve this issue in higher fields of physical culture and sports. It is proposed to solve this kind of problem based on the following provisions. A natural or adaptive speech situation is a situation in which a student of higher education in the field of physical culture and sport performs certain acts of speech activity. In this article, we will try to find a place for speech activity in the sports structure of behavior and after that, we will describe the conditions of the educational process in which adaptive acts of speaking in a foreign language can take place. It should be an equivalent to describing the conditions for the formation of adaptive speech situations. The term "sports behavior" in sports psychology does not have a clear meaning. It can be understood as any specific activity of an athlete (training, game, training process, competition) and individual actions of a sports individual (for example: training, sports adaptation, educational process), as well as individual operations that are part of these actions. At the same time, the purposefulness of acts of "sporting behavior" is determined, on the one hand, by the subject needs, and on the other, by the conditions that can satisfy these needs. The purpose of behavior acts is to satisfy this need of the subject. Let us add that the subject, as a rule, possesses a certain action more or less automatically, that is, it is given to him as a kind of ready-to-function unity. All these facts contribute to the psychological basis of the formation of adaptive speech situations in foreign language classes in the higher fields of physical education and sports.