Світова тенденція до зростання числа осіб з вадами слуху яка спостерігається останнім часом, спонукає наукове співтовариство йти по шляху пошуку найбільш ефективних педагогічних методів і прийомів, що сприяють ранній комплексній допомоги дітям з відхиленнями у розвитку. Як свідчить аналіз науково-методичної літератури, практично у всіх дітей з вадами слуху чітко простежується недостатній рівень сформованості координаційних здібностей, які лежать в основі побутових, рухових навичок і умінь людини, в зв'язку з чим корекція порушень координаційних здібностей у даній категорії дітей має велике значення для їх адаптації та реалізації в суспільстві. Мета роботи полягала в оцінці ефективності технології корекції порушень координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з порушеннями слуху. Були використанні наступні методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, аналіз документальних матеріалів, метод антропометрії, метод стабілографії, фотометрія, педагогічні методи дослідження, методи математичної статистики. В експерименті приймали участь 16 дітей молодшого шкільного віку з порушенням слуху (експериментальна і контрольна групи). Результати педагогічного експерименту свідчать про ефективність технології корекції порушень координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху, оскільки під її впливом координаційні здібності дітей, які увійшли до експериментальної групи достовірно покращилися у порівнянні з контрольною групою. Покращилися здатність до реагування, здатність до управління просторовими і силовими параметрами рухів, здатності до орієнтації в просторі, здатність до ритму, здатність до збереження рівноваги тіла. Висновки. Отримані достовірні зміни досліджуваних показників доводять ефективність запропонованої нами технології корекції порушень координаційних здібностей.
The global tendency to increase the number of people with hearing impairments, which has been observed recently, prompts the scientific community to search for the most effective pedagogical methods and techniques that contribute to early comprehensive assistance to children with developmental disabilities. As the analysis of scientific and methodical literature shows, practically all children with hearing impairments clearly have an insufficient level of formation of coordination abilities, which are the basis of everyday, motor skills and human abilities, in connection with which the correction of violations of coordination abilities in this category of children has great importance for their adaptation and implementation in society The aim of the work was to evaluate the effectiveness of the technology of correction of disorders of coordination abilities of children of primary school age with hearing impairments. The following research methods were used: analysis of scientific and methodological literature, analysis of documentary materials, anthropometry method, stabilography method, photometry, pedagogical research methods, methods of mathematical statistics. The experiment involved 16 children of primary school age with hearing impairment (experimental and control groups of 8 primary school children in each group). The results of the pedagogical experiment testify to the effectiveness of the technology of correction of coordination disorders of primary school children with hearing impairments, because under its influence the coordination abilities of children included in the experimental group significantly improved compared to the control group. Improved ability to respond (latency of simple motor response to a light signal), the ability to control the spatial and force parameters of movements (half the force of the maximum wrist dynamometer, half the maximum length of the jump in length from the place), the ability to orient in space (deviation in walking on a line, after three overturns), ability to rhythm (number of executions by a ball for 15 seconds in limited space), ability to maintain body balance (amplitude of oscillations of the general center of gravity of the body in frontal and sagittal planes and area of oscillations of the general center gravity in the test with open eyes, the amplitude of oscillations of the general center of gravity in the frontal and sagittal planes, the length of the trajectory of the general center of gravity in the frontal and sagittal planes, the velocity of the general center of gravity and the area of oscillations of the general center of gravity in the test). Conclusions. The obtained significant changes in the studied indicators prove the effectiveness of our proposed technology for the correction of disorders of coordination abilities.