Мета роботи: виявити шляхи оптимізації тренувального навантаження юних волейболістів різного віку за спрямованістю та ступенем координаційної складності. Методологія дослідження: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, програмних документів. Наукова новизна: розроблено методику оптимізації критеріїв оцінювання координаційної складності вправ у поєднанні з визначенням їхнього обсягу та інтенсивності. Виявлено закономірності планування процесу розвитку рухових якостей юних волейболістів різного віку на основі урахування темпів їхнього приросту. Доведено надійність концепції «перенесення тренованості», яка ґрунтується на зміні взаємозв’язків між руховими якостями у віковій динаміці. Висновки. Представлена методика оптимізації критеріїв оцінювання координаційної складності вправ у поєднанні з визначенням їхнього обсягу та інтенсивності дозволить тренерам-викладачам покращити процес управління й контролю тренувальних навантажень школярів, які займаються волейболом та уникнути помилок під час їхнього планування на певний період. Наявність темпу росту рухової якості більше 3 %, свідчить про її сенситивний період та доцільність приділяти до 30 % часу тренування для її вдосконалення. Середній рівень активності присутній за наявності 2 % темпів приросту й рекомендуються приділяти 20 % часу тренування на рік. За наявності низького рівня активності рекомендують присвячувати 10 % часу в освітньому процесі для тренування цієї якості. Концепція «перенесення тренованості», ґрунтується на зміні взаємозв’язків між руховими якостями у віковій динаміці.
The purpose of the work: to determine ways to optimize the training load of young volleyball players of different ages on the direction and degree of coordination complexity. Research methodology: analysis and synthesis of scientific and methodical literature, program documents. Scientific novelty: a method of optimization of criteria for evaluation of coordination complexity of exercises in combination with determination of their volume and intensity has been developed. It reveals regularities of planning the development of motor qualities of young volleyball players of all ages on the basis of taking into account their growth rates. The reliability of the concept of training transmission, which is based on changing the relationship between motor qualities in age dynamics, has been proven. Findings. The presented method of optimization of criteria of assessment of coordination complexity of exercises in combination with determination of their volume and intensity will allow coaches to improve the management and control of training loads of young volleyball players and to avoid mistakes in their planning for a certain period. The presence of a growth rate of motor quality more than 3% indicates its sensitive period and the appropriateness of allocating up to 30% of the learning time for its improvement. The average level of activity is 2% of the growth, and it is recommended to allocate 20% of the school time per year. At a low level of activity, it is recommended to devote 10% of the time in the learning process to the development of this quality. The concept of «training transfer» is based on changing the relationship of motor qualities in age dynamics.