У статті систематизовано матеріали щодо організації та проведення змагань зі спортивного орієнтування в умовах сучасної школи. Автори зосереджують увагу на тому, що спортивне орієнтування має широкий спектр застосування в різних сферах діяльності: спорт, навчання, подорожі, військова справа. Особливий наголос зроблено на практичності та доступності використання даного виду спорту. Вперше розроблено алгоритм організації та проведення шкільних змагань зі спортивного орієнтування. Зазначається, що організація та проведення змагань зі спортивного орієнтування в умовах воєнного часу має ряд особливостей. Дотримання техніки безпеки, відсутність методичних матеріалів, а також недостатній рівень матеріально-технічного забезпечення шкіл зумовили необхідність пошуку доступних форм організації змагань зі спортивного орієнтування.
Результатом пошуку стала розробка та апробація уніфікованих завдань, що можуть бути використані на будь-якій локації, навіть за відсутності спеціальної карти-схеми для спортивного орієнтування. Авторами запропоновано використання наявної інфраструктури (спортивна зала, будівля школи, пришкільне подвір’я) для проведення змагань зі спортивного орієнтування, у тому числі, і у проєкті Пліч-о-пліч Всеукраїнські шкільні ліги. Завдяки цьому дослідженню було розкрито широкий спектр можливостей щодо організації тренувань та змагань учасників проекту «Всеукраїнські шкільні ліги «Пліч-о-пліч». Розроблені методичні матеріали стали фундаментом навчально-методичного фільму «Спортивне орієнтування. Початковий рівень навчання» (презентація у другій половині лютого 2024 року). Це дозволило розширити доступ до методичних матеріалів для широкої аудиторії фахівців зі спортивного орієнтування та вчителів фізичної культури.
The article systematizes materials related to the organization and conduct of orienteering competitions in the conditions of a modern school. The authors focus on the fact that orienteering has a wide range of applications in various spheres of activity: sports, education, travel, military affairs. Special emphasis is placed on the practicality and accessibility of the use of this sport in competitions among schoolchildren. For the first time, an algorithm for organizing and conducting school orienteering competitions was developed. It is noted that the organization and conduct of orienteering competitions in wartime conditions has a number of peculiarities. Observance of safety measures, lack of methodical materials, as well as insufficient level of material and technical support of schools made it necessary to find available forms of organization of orienteering competitions. The result of the search was the development and approval of unified tasks that can be used at any location, even in the absence of a special map or scheme for orienteering. In addition, the authors suggested using the existing infrastructure (sports hall, school building, school yard) for orienteering competitions. Thanks to this research, a wide range of possibilities regarding the organization of trainings and competitions of the participants of the Shoulder-to-Shoulder All-Ukrainian School Leagues project was revealed. In addition, the developed methodical materials became the foundation of the educational and methodical film “Orienteering. The elementary level of education”, which was released in the second half of February 2024. This made it possible to expand access to methodological materials for a wide audience of specialists in the field of orienteering and physical education teachers.