Мета роботи проаналізувати програми фізичної активності в ЗЗСО країн ЄС. Методологія. Для досягнення мети були використані наступні методи дослідження: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, документальних матеріалів та Інтернет-джерел. Методологія наукового пошуку зумовлена необхідністю аналізу узагальнення та систематизації даних щодо досвіду країн Європи в реформуванні організації та забезпеченні потенціалу системи фізичного виховання школярів, що може бути використано в практиці Нової української школи. В основу методології досліджень покладено діалектичний метод (метод вивчення, розкриття закономірностей, тенденцій розвитку і перетворення дійсності, що використовує основні закони діалектики), науковий метод пізнання (сукупність основних способів отримання нових знань і методів вирішення завдань) і системний підхід, який розглядає об’єкт (систему) як цілісну множину елементів у сукупності відносин і зв’язків між ними. Методологічну основу дослідження становили: методологічні основи теорії і методики фізичного виховання і спорту, що заклали цільові настанови здоров’язберігаючих технологій та їхні основоположні принципи. Наукова новизна полягає у проведені аналізу програм фізичної активності в ЗЗСО країн ЄС. Висновки. Представлено опис програм фізичної активності в освітньому секторі держав-членів ЄС та дані по низці показників (уроки фізичної культури, активне пересування до ЗЗСО, фізкультурні паузи, позакласні спортивні заходи), які дозволяють здійснювати моніторинг занять фізичною культурою в початкових та середніх класах в країнах ЄС.
The purpose of the work is to analyze physical activity programs in institutions of general secondary education in EU countries. Methodology. To achieve the goal, the following research methods were used: analysis and generalization of data from scientific and methodological literature, documentary materials, and Internet sources.The methodology of scientific research is determined by the need to analyze the generalization and systematization of data regarding the experience of European countries in reforming the organization and ensuring the potential of the system of physical education of schoolchildren, which can be used in the practice of the New Ukrainian School.
The basis of the research methodology is the dialectical method (a method of studying, revealing patterns, trends of development and transformation of reality, which uses the basic laws of dialectics), the scientific method of cognition (a set of basic ways of obtaining new knowledge and methods of solving problems) and a systematic approach that considers the object (system) as a whole set of elements in a set of relations and connections between them. The methodological basis of the study was: the methodological foundations of the theory and methods of physical education and sports, which laid down the target guidelines of health-preserving technologies and their fundamental principles. The scientific novelty consists in the analysis of physical activity programs in general secondary education institutions of the EU countries.
Conclusions. A description of physical activity programs in the educational sector of the EU member states and data on a number of indicators (physical education lessons, active movement to general secondary education institutions, physical education breaks, extracurricular sports events) are presented, which allow monitoring of physical education activities in primary and secondary grades. in EU countries.