Raksts pievēršas Latvijas hokejistu sporta darbības un izglītības iegūšanas savstarpējām saiknēm. Pētījuma mērķis ir izpētīt Latvijas hokejistu kompetenču attīstības iespējas, tās balstot holistiskā talantīgu sportistu karjeras attīstības koncepcijā, to integrējot ar izglītošanās procesu. Kopumā šī sportistu izaugsmes duālās karjeras perspektīvas tiek skatītas sportistu aptaujā, kas kopumā uzrāda vairākus sekmīgas realizēšanas šķēršļus, kur būtiskākais ir nepietiekama sadarbība starp sporta federācijām, izglītības iestādēm un hokeja klubiem. Pētījumā tiek pamatoti vairāki ieteikumi sportistu profesionālās darbības sekmīgai apvienošanai ar izglītošanās procesu, tai skaitā – proaktīva federāciju iesaistīšanās, valsts atbalsta palielināšana, elastīgs studiju grafiks un atbalsta tiešsaistes programmu izveide, kas saskaņota ar sportistu iespējām. Kopumā pētījums aktualizē visaptveroša sportistu atbalsta mehānisma izstrādes nepieciešamību, kas sekmētu veiksmīgu duālās karjeras realizēšanu hokejistiem Latvijā.
У статті підкреслюється важливість зв'язку між спортом та освітою для латвійських хокеїстів. Мета дослідження - розглянути теоретичні висновки та проаналізувати можливості розвитку компетенцій спортсменів у латвійському хокеї. Інтеграція спорту та освіти, що ґрунтується на правах на освіту та гру, породжує концепцію подвійної кар'єри, яка сприяє цілісному розвитку талановитих спортсменів. У статті представлені результати опитування щодо можливостей подвійної кар'єри серед латвійських хокеїстів, які проливають світло на розвиток компетенцій та перспективи щодо шляхів подвійної кар'єри. Хокеїсти зацікавлені у розвитку дуальної кар'єри, але стикаються з перешкодами через обмежену підтримку та недостатню співпрацю між спортивними клубами, навчальними закладами та федерацією хокею. Респонденти висловили кілька пропозицій щодо покращення можливостей для поєднання кар'єри, зокрема збільшення державної підтримки, проактивне залучення національних федерацій та створення гнучких графіків і онлайн-програм, пристосованих до потреб спортсменів. Це дослідження підкреслює нагальну потребу в комплексних механізмах підтримки та спільних зусиллях для сприяння успішному поєднанню кар'єри хокеїстів у Латвії.
The article emphasizes the importance of the connection between sports and education for Latvian ice hockey players. The purpose of the study is to review theoretical findings and analyze the opportunities of competences development for athletes in Latvian hockey. The integration of sports and education, rooted in the rights to education and play, gives rise to the concept of Dual Career, fostering the holistic development of talented athletes. Article presents findings from a survey on dual career opportunities among Latvian ice hockey players, shedding light on competence development and perspectives regarding dual career pathways. Hockey players are interested in dual career development, but face obstacles due to limited support and insufficient cooperation between sports clubs, educational institutions, and the hockey federation. Respondents offered several suggestions for improving dual career opportunities, including increased government support, proactive engagement by national federations, and the creation of flexible schedules and online programs tailored to athletes’ needs. This study highlights the urgent need for comprehensive support mechanisms and collaborative efforts to facilitate successful dual career pursuits among hockey players in Latvia.