В статті розкриваються питання становлення теоретико-практичних компонентів реабілітаційних процесів засобами освіти. Зазначено, що в Україні і Європі з’являються світові тенденції становлення реабілітаційної системи допомоги особам які отримали психофізичні травми внаслідок різних складних ситуацій і втратили функції опорно-рухового апарату. Психологічний фрустраційний стан цих людей суттєво впливає на негативні зміни у їхньому світосприйнятті, зокрема власної перспективи життя і розвитку.
The article discusses the issues of forming theoretical and practical components of rehabilitation processes through components of rehabilitation processes through education. It is noted that in Ukraine and Europe, we are following the global trend of establishing a rehabilitation system of assistance to persons who have suffered psychophysical trauma as a result of various difficult situations and have lost the functions of the musculoskeletal system. The psychological frustration of these people significantly affects negative changes in their worldview, including their own prospects for life and development. This is especially true in this is particularly evident in adolescent children (students), who, because of post-traumatic stress disorder, their future life seems lost. Therefore, to restore to restore their confidence, show them professional and personal capabilities, identify together with the teacher, to identify their own potential, to guide them to overcome to overcome difficulties.
The article presents the author's program of individual work of a rehabilitation teacher with adolescents "Formation of a system of rehabilitation care by means of psychological and pedagogical influence" based on the inclusion of psychological and pedagogical components in the rehabilitation process. The features of psychological and pedagogical assistance to adolescents with PFORA.