У статті окреслено проблему застосування альтернативних і допоміжних технологій у вітчизняному безбар’єрному просторі осіб із особливостями психофізичного розвитку. Визначено категорію осіб із особливостями психофізичного розвитку, які можуть бути потенційними користувачами альтернативних і допоміжних засобів комунікації. Здійснено ґрунтовний аналіз спеціальної науково-теоретичної і програмно-методичної літератури з цього питання. З’ясовано, що означена проблема є малорозробленою та актуальною. Розкрито історію становлення альтернативної і допоміжної комунікації в Україні, роль вітчизняних державних і громадських організацій в рамках міжнародних проєктів щодо впровадження підтримуючої комунікації осіб із особливостями психофізичного розвитку в освітньому та інформаційно-цифровому просторі, роль закладів вищої освіти щодо впровадження в навчальний процес на першому «бакалаврському» та другому «магістерському» рівнях вищої освіти відповідних дисциплін з вивчення альтернативної і допоміжної комунікації, проведенні відповідних курсів підвищення кваліфікації вчителів-логопедів, психологів, соціальних працівників, асистентів вчителя та ін., здійсненні наукової роботи в цьому напрямку. Згідно Національної стратегії впровадження безбар’єрного простору в Україні, визначено перспективи подальшого розвитку та впровадження альтернативних і допоміжних технологій у життя осіб із особливостями психофізичного розвитку, з метою їх доступу до інформації в різних форматах та з використанням різних асистивних технологій.
The article outlines the problem of using alternative and augmentative technologies in the domestic barrier-free space of persons with peculiarities of psychophysical development. A thorough analysis of Special Scientific-theoretical and program-methodological literature on this issue and basic concepts is carried out. It was found out that this problem is poorly developed and relevant. The article identifies the category of persons with peculiarities of psychophysical development who can be potential users of alternative and augmentative communication. Revealed the history of the formation of alternative and augmentative communication in Ukraine the role of domestic state and public organizations in the framework of international projects to introduce supportive communication of persons with peculiarities of psychophysical development in the educational and information-digital space the role of higher education institutions in introducing relevant disciplines for the study of alternative and augmentative communication into the educational process at the first "Bachelor" and second "master" levels of Higher Education are revealed, conducting appropriate advanced training courses for teachers-speech therapists, psychologists, social workers, teacher assistants, etc., carrying out scientific work in this direction. According to the national strategy for the introduction of barrier-free space in Ukraine, the prospects for further development and implementation of alternative and augmentative technologies in the lives of persons with peculiarities of psychophysical development, with the aim of their access to information in various formats and using various assistive technologies, are determined. Thus, the outlined range of issues that have arisen in the modern space of Ukraine regarding the introduction of alternative and augmentative communication requires the solution and development of new strategies, scientific research, training of the appropriate level of specialists in this field, gaining experience of other countries in organizing and implementing AAC at the state level.