У статті аналізується використання нетрадиційних технологій в логопедичній роботі з дітьми з мовленнєвими порушеннями. Зокрема такі методи, як логоритміка, казкотерапія та музикотерапія, які використовуються для вдосконалення й оптимізації процесів корекції порушень мовленнєвого розвитку у дітей. Зазначено, що логопедична робота із включенням логоритмічних завдань має позитивні результати у розвитку мовлення дітей. Досліджено досвід сучасних теоретиків та практиків арт-терапії, які наголошують на актуальності проблем казкотерапевтичних методів роботи та ефективності її використання у логопедичній роботі з дітьми з мовленнєвими порушеннями. Встановлено, що музикотерапія позитивно впливає на розвиток гармонійної особистості дитини через вплив на комунікативні та інтелектуальні здібності, емоційно-почуттєву сферу, психофізіологічний стан. Охарактеризовано форми музикотерапії.
The article analyzes the use of non-traditional technologies in speech therapy work with children with speech disorders. In particular, such methods as logrhythms, fairy tale therapy, and music therapy, which are used to improve and optimize the processes of correcting disorders of speech development in children. It is noted that speech therapy work with the inclusion of logorhythmic tasks has positive results in the development of children's speech. The experience of modern theoreticians and practitioners of art therapy, who emphasize the relevance of the problems of fairy-tale therapeutic methods of work and the effectiveness of its use in speech therapy work with children with speech disorders, is studied. It has been established that music therapy has a positive effect on the development of a child's harmonious personality through its influence on communicative and intellectual abilities, the emotional and sensory sphere, and the psychophysiological state. The forms of music therapy are characterized.