The article examines the peculiarities of the formation of mathematical competence in students of grades 1-4 with intellectual disabilities. It is well-founded that the "New Ukrainian School" concept provides optimal conditions for education, upbringing and development of students of the specified category. In the context of the article, the concepts of "competence", "competence approach", "mathematical competence" are revealed and the key issues of the competence approach in teaching children in modern normative educational documents of Ukraine are highlighted, and it is also stated that the modernization of education based on the implementation of the competence approach makes it possible to bring national education system in accordance with European requirements and strengthens the practical orientation of education. The author emphasizes that the theoretical works of domestic and foreign scientists prove the effectiveness of the introduction of the competence approach in school education due to its diversity, multifacetedness, systematicity and complexity, which contributes to the effectiveness of the educational process and fills it with practical content. Mathematical competence is elementary knowledge about space, shape, size, time, quantity, their properties and relationships, which are necessary for the development of life and scientific concepts in students with intellectual disabilities, which will enable them to learn successfully in the future and socialize in public life. Emphasis is placed on the need to use the latest technologies of pedagogical activity for the formation of mathematical competence in primary school students with intellectual disabilities.
В статті розглянуто особливості формування математичної компетентності в учнів 1-4 класів з інтелектуальними порушеннями. Обгрунтовано, що концепція «Нова українська школа» забезпечує оптимальні умови для навчання, виховання та розвитку учнів означеної категорії.
У контексті розкрито поняття «компетентність», «компетентнісний підхід», «математична компетентність» та висвітлено ключові питання компетентнісного підходу в навчанні дітей у сучасних нормативних освітніх документах України, а також зазначено, що модернізація освіти на основі впровадження компетентнісного підходу дає змогу привести національну систему освіти у відповідність до європейських вимог та посилює практичну спрямованість освіти.
Автор наголошує, що теоретичні напрацювання вітчизняних і зарубіжних науковців доводять ефективність упровадження компетентнісного підходу в шкільну освіту завдяки його різноманітності, багатогранності, системності і комплексності, що сприяє ефективності освітнього процесу та наповнює його практичним змістом.