Стаття присвячена проблемі дисфункцій сенсорної інтеграції у структурі дизонтогенезу дітей із порушеннями мови та мовлення первинного генезу. За результатами теоретичного аналізу досліджень у галузі логопедії та спеціальної психології, логопсихології зокрема, встановлено, що про різні дисфункції процесу обробки сенсорної інформації йдеться в наукових роботах, присвячених алалії, дизартрії, афазії. Означені симптоми розглядаються в структурі невербальної симптоматики мовленнєвих порушень і в контексті теорії сенсорної інтеграції у вітчизняних дослідженнях до сьогодні не представлені. Найчастіше явища слухової та оральної гіперреактивності, гіперакузії, тактильної гіпореактивності і труднощів стереогнозу розглядаються як феномени синдромів розладів психічної сфери, як вторинні у структурі дизонтогенезу цх дітей зокрема. Водночас, висновки зарубіжних вчених частіше зосереджені навколо характеристики дисфункції сенсорної інтеграції дітей із порушеннями мови та мовлення, як первинних чинників, які зумовлюють затримку розвитку механізмів становлення мовлення й спілкування, вербального праксису. Результати скринінгового дослідження стану сенсо-моторних функцій учнів початкової школи із мовленнєвими порушеннями засвідчив наявність у них різних симптомів дисфункцій сенсорної інтеграції у стані слухової, тактильної. пропріоцептивної і вестибулярної систем. Дані опитувальника “Сенсорний профіль” (В.Данн) підтвердив наявність дисфункцій різного ступеню і засвідчив перевагу сенсорного пошуку у цих дітей.
The article is about the problem of sensory integration dysfunctions in the structure of dysontogenesis of children with primary speech and language disorders. According to the results of theoretical analysis of research in the field of speech therapy and special psychology, logopsychology in particular, it was identified that various dysfunctions of the process of sensory information processing are discussed in scientific works on alalia, dysarthria, aphasia. These symptoms are considered in the structure of non-verbal symptoms of speech disorders and have not been presented in the context of the theory of sensory integration in domestic research to date. Most often, the phenomena of auditory hyperreactivity, hyperacusis, tactile hyporeactivity and stereognosis difficulties are considered as symptoms of mental disorders syndromes, as secondary in the structure of dysontogenesis of these children in particular. At the same time, the conclusions of foreign scientists are more often focused on the characterization of the dysfunction of sensory integration of children with speech and language disorders as primary factors that cause a delay in the development of mechanisms for the formation of speech and communication, verbal praxis. The results of the screening investigation of the state of sensorimotor functions of primary school students with speech disorders showed the presence of different symptoms in the state of the auditory, tactile, proprioceptive and vestibular systems. The results of the "Sensory Profile" questionnaire (W. Dunn) confirmed the presence of dysfunctions of varying degrees and showed the predominance of sensory search in these children.