Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Комплексне функціональне тестування на основі фізичного навантаження зі зміною потужності за замкненим циклом для студентів ЗВО

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Самокиш, І. І.
dc.contributor.author Діскаленко, С. І.
dc.contributor.author Шандіцева, П. М.
dc.contributor.author Децик, Т. Е.
dc.contributor.author Макаров, М. Л.
dc.contributor.author Гордієнко, Д. В.
dc.date.accessioned 2024-04-04T06:36:50Z
dc.date.available 2024-04-04T06:36:50Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Комплексне функціональне тестування на основі фізичного навантаження зі зміною потужності за замкненим циклом для студентів ЗВО / І. І. Самокиш, С. І. Діскаленко, П. М. Шандіцева, Т. Е. Децик, М. Л. Макаров // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 3 (175). – С. 153-158. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44737
dc.description.abstract На основі аналізу науково-методичної літератури було визначено, що у навчально-виховному процесі фізичного виховання у вищих навчальних закладах в якості моніторингу функціональних можливостей студентів в основному використовуються тестування з фізичної підготовленості. Також має місце застосування в оцінюванні функціональних можливостей функціональних проб та тестувань за допомогою дозованих фізичних навантажень з метою встановлення фізичної працездатності. У світлі опублікованих даних є помітною спірність думок у визначенні функціональних можливостей за допомогою педагогічних (фізична підготовленість) та біологічних (функціональні проби) тестувань через певні неточності в одержанні результатів. На наш погляд, при використанні методики визначення функціональних можливостей за допомогою фізичного навантаження зі зміною потужності за замкненим циклом та певних тестувань з фізичної підготовленості, можна дати комплексну, більш точну та різносторонню оцінку рівня функціональних можливостей студентів. uk
dc.description.abstract A large number of studies are devoted to the study of the functional capabilities of pupils and students. The majority of scientists and practitioners evaluate the level of functional capabilities with the help of various test tasks on physical fitness, also use various functional tests and functional testing with the help of dosed physical loads, in isolated cases with the help of maximum loads. In the light of the published data, there is a noticeable controversy of opinions in determining the level of functional capabilities due to certain inaccuracies in obtaining results and inaccuracies in the approaches to finding relevant indicators, which do not take into account the age-related changes occurring in the body of pupils and students. In our opinion, the most accurate, operative and informative is functional testing, in which the power of the physical load changes in a closed cycle. This technique allows to detect not only the indicators of physical performance and the reaction of the cardiovascular system, but also allows to establish the regulatory and energy components of the systemic reaction of the human body. The implementation of such monitoring technology and information program, which provides an automated assessment of the functional capabilities of the human body, and is accurate, informative and physiologically justified, is relevant in our time. In order to optimize the educational and educational process of physical education and obtain more complete information about the level of functional capabilities of students of higher educational institutions, it is advisable to use complex monitoring taking into account the appropriate functional testing and separate tests of physical fitness, which will help specialists in the field of physical education to obtain a more accurate and versatile information about students' functional capabilities, assess their state of health, implement individual and differential approaches in the educational process of physical education based on the received data, make corrections to the educational process in educational institutions. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject фізична підготовленість uk
dc.subject фізична працездатність uk
dc.subject функціональні можливості uk
dc.subject дозовані фізичні навантаження uk
dc.subject функціональна проба uk
dc.subject physical fitness uk
dc.subject physical performance uk
dc.subject functionality uk
dc.subject dosed physical load uk
dc.subject functional test uk
dc.title Комплексне функціональне тестування на основі фізичного навантаження зі зміною потужності за замкненим циклом для студентів ЗВО uk
dc.title.alternative Comprehensive functional testing based on physical load with changing power in a closed cycle for students uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.013+613.11+611.672+612.06
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3(175).29


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics