Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Структура методичної компетентності вчителя фізичної культури

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Грибан, Г. П.
dc.contributor.author Гарлінська, А. М.
dc.contributor.author Солодовник, О. В.
dc.contributor.author Ткаченко, П. П.
dc.contributor.author Пилипчук, П. П.
dc.contributor.author Пантус, О. О.
dc.contributor.author Білоскаленко, Т. О.
dc.date.accessioned 2024-04-03T13:14:48Z
dc.date.available 2024-04-03T13:14:48Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Структура методичної компетентності вчителя фізичної культури / Г. П. Грибан, А. М. Гарлінська, О. В. Солодовник, П. П. Ткаченко, П. П. Пилипчук, О. О. Пантус, Т. О. Білоскаленко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 3 (175). – С. 66-70. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44719
dc.description.abstract У статті розкрито теоретичні засади розвитку методичної компетентності майбутніх учителів фізичної культури під час навчання у закладах вищої освіти. Виявлено сутність та визначено структуру поняття «методична компетентність вчителя фізичної культури» як одного із чинників професійної майстерності, який забезпечує учителя знаннями, уміннями і навичками організації фізкультурно-оздоровчої діяльності, оздоровчими методиками та технологіями забезпечення учнів руховою активністю, навичками та проведення освітнього процесу з предмету «Фізична культура». Мета статті полягає у вивченні структури методичної компетентності вчителя фізичної культури та встановлення компонентів, які необхідно розвивати під час навчання здобувачів. Аналіз науково-методичної літератури свідчить про велику кількість різних підходів до визначення структури методичної компетентності вчителя. Нами виокремлено такі структурні компоненти методичної компетентності вчителя фізичної культури: мотиваційно-цільовий, організаційно-змістовий, процесуально-діяльнісний, рефлексивно-творчий. uk
dc.description.abstract The article reveals the theoretical foundations of the development of methodological competence of future physical education teachers during their studies at higher education institutions. The essence and structure of the concept of ”methodical competence of a physical education teacher” was identified as one of the factors of proficiency which provides the teacher with knowledge, abilities and skills of organizing physical education and health activities, health methods and technologies for providing students with motor activity, skills and conducting the educational process on the subject “Physical education”. The purpose of the article is to study the structure of the methodical competence of the physical education teacher and to establish the components that must be developed during the training of students. The analysis of scientific and methodical literature shows a large number of different approaches to determining the structure of a teacher's methodical competence. We have identified the following structural components of the physical education teacher's methodological competence: motivational-targeted, organizational-contentual, procedural-active, reflective-creative. To ensure the development of each of the components of the methodological competence of the future physical education teacher, it is necessary to: 1) to create scientifically based planning of the educational process consisting of mandatory and optional educational components at the higher education institution; 2) to ensure unity and interconnection of theoretical, methodical and practical training of students; 3) to create a high but accessible level of difficulty in training classes, quick and high-quality mastery of the technique of performing exercises and mastering the method of their improvement; 4) to create maximum activity and independence of the students during classes; 5) to combine individual and collective physical culture and health activities of the students; 6) ensure the educational process with a sufficient quantity and quality of technical and sports equipment; 7) to ensure wide use of innovative technologies of physical culture, health and sports activities. The methodical competence of a physical education teacher depends on his professional preparation while studying at a higher education institution, namely: methodical, professional-pedagogical, psychological-pedagogical knowledge as well as knowledge in the fields of physical culture, health and sports, abilities and skills, motivational and valuable attitude towards his profession. The uniqueness of the methodical competence of a physical education teacher is determined by the specifics of solving training, educational and health-improving tasks regarding the formation of physical, psychological, spiritual and social health of student youth. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject методичні компетентності uk
dc.subject майбутні вчителі фізичної культури uk
dc.subject структурні компоненти методичної системи uk
dc.subject здобувач uk
dc.subject учень uk
dc.subject methodical competences uk
dc.subject future physical education teachers uk
dc.subject structural components of the methodical system uk
dc.subject student uk
dc.title Структура методичної компетентності вчителя фізичної культури uk
dc.title.alternative The structure of methodical competence of a physical education teacher uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 37.091.2:378.147:796
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3(175).11


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу