Дисертаційне дослідження присвячене вивченню особливостей моральної рефлексії в молодшому шкільному віці. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння рефлексії у філософії та психології, визначено специфіку одного з її видів - моральної рефлексії, обгрунтовано значення моральної рефлексії як провідного психологічного механізму саморегуляції поведінки, узагальнено результати досліджень вікових особливостей молодших школярів, що виступають передумовами формування моральної рефлексії в цьому віці. Виявлено критерії, показники та рівні розвитку моральної рефлексії та типи саморегуляції поведінки молодшому шкільному віці. Простежено зв”язок між рівнями розвитку моральної рефлексії та типами саморегуляції поведінки молодших школярів. Обгрунтовано та апробовано програму психолого-педагогічного супроводу розвитку моральної рефлексії молодших школярів, що передбачає включення рефлексивних компонентів у навчальновиховний процес та організацію спеціальних занять.
The dissertation is devoted to research of aspects of moral reflexion of junior schoolchildren. The analysis of theoretical approaches to understanding of reflexion in philosophy and psychology is given in the dissertation. It is determined the peculiarity of one of its types – of moral reflexion. It is interpreted the meaning of moral reflection as a leading psychological mechanism of behaviour self-regulation. It was generalized the results of research of age-specific peculiarities of junior schoolchildren, which are the preconditions of moral reflexion formation in this age. It is specified the certain criteria, parameters and levels of development of moral reflexion and types of behaviour self-regulation in junior school age. It was found the correlation between levels of development of moral reflexion and types of behaviour self-regulation of junior schoolchildren. The model of psychopedagogical maintenance of development of moral reflexion of junior schoolchildren is developed and approbated. That provides inclusion of reflective components in the training process and the organization of special study.