У дисертації, присвяченій вивченню впливу психолого-педагогічних чинників на розвиток духовного потенціалу в юнацькому віці, здійснено теоретичний аналіз наукових підходів дослідження проблеми в зарубіжній та вітчизняній психології; визначено сутність поняття «духовний потенціал особистості юнацького віку»; теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні чинники його розвитку. Експериментально досліджено вплив психологічних та педагогічних чинників на особливості розвитку духовного потенціалу в юнацькому віці у школярів та студентів різних регіонів України. Визначено показники та рівні (високий, середній, низький) розвитку зазначеного феномену. Обґрунтовано, розроблено та доведено ефективність авторської програми психолого-педагогічного супроводу з розвитку духовного потенціалу в юнацькому віці шляхом цілеспрямованої актуалізації психолого-педагогічних чинників. Розроблено методичні рекомендації викладачам, кураторам щодо розвитку духовного потенціалу в період юнацького віку.
The dissertation deals with the study of psychological and pedagogical factors influenced on the spiritual development of a personality’s potential at young age. Different scientific approaches to the researched problem in foreign and native psychology have been theoretically analyzed; the essence of the concept “spiritual potential of a personality at young age” has been revealed; the psychological and pedagogical factors of its development have been substantiated. The influence of psychological and pedagogical factors on the peculiarities of schoolchildren and students’ spiritual potential development at young age has been experimentally tested in different Ukrainian’s regions. The indexes and levels (high, middle, low) of the studied phenomenon have been exposed. The efficiency of psychological and pedagogical supplementary author’s program aimed at the development of spiritual potential at young age have been worked out and substantiated by setting actual psychological and pedagogical factors. The methodical recommendations for spiritual potential development at young age have been created for teachers and tutors.