Дисертаційна робота присвячена розробці і теоретичному обґрунтуванню технології розвитку аналітичного мислення студентів у процесі навчання вищої математики, впровадження якої забезпечує покращення навчальних досягнень студентів та сприяє підвищенню інтересу до математики як інструменту для розв’язання професійних задач фахівців технічних спеціальностей. Шляхом аналізу психологічної та педагогічної літератури деталізована суть та структура поняття «аналітичне мислення», критерії та рівні його сформованості. Досліджено особливості вивчення математичних дисциплін у технічному університеті на предмет їх впливу на розвиток аналітичного мислення студентів. На основі системно-синергетичного, проблемно-діяльнісного та особистісно орієнтованого підходів створено та науково обґрунтовано концептуальну модель розвитку аналітичного мислення студентів технічних університетів, яка функціонує в межах кредитно-модульного навчання та складається з технології розвитку аналітичного мислення студентів та комплексу педагогічних умов, які сприяють ефективній її реалізації. Представлено поетапне впровадження у навчальний процес вищого технічного закладу технології розвитку аналітичного мислення студентів у процесі вивчення вищої математики. Ефективність запропонованої моделі експериментально доведена.
The dissertation work is devoted to the problems of mathematical teaching methods for students of technical higher education institutions of I – IV accreditation level; to be precise it is dedicated to development and implementation of the learning technology of higher mathematics, which provides analytical thinking development of students simultaneously with their achievement of necessary education standards as well as encouragement of interest increase to study mathematics as the core instrument to all qualifications of a technical university. By means of psychological and pedagogical literature analysis there was defined the term “analytical thinking”, its essence and structure, criteria and maturity levels. The mathematical subjects study peculiarities at a technical university were researched, aiming to define their influence on analytical thinking development among students. Based on system-synergetic, problem-active and person-centered approaches the conceptual model of analytical thinking development among students of technical universities was created and scientifically proved; this model functions in the frames of the credit study system and consists of the technology on analytical thinking development among students and a complex of pedagogical conditions, which promotes its effective implementation. The step-by-step introduction of the technology on analytical thinking development among students during the study of higher mathematics into the study process of a technical higher education institution is demonstrated. The effectiveness of the proposed model is experimentally proved.