Дисертацію присвячено проблемі розвитку професійної Я-концепції вчителів початкової школи в умовах інноваційної діяльності. Розкрито зміст і структурно-функціональні особливості професійної Я-концепції вчителів початкової школи, схарактеризовано інноваційну педагогічну діяльність як чинник особистісно-професійного розвитку вчителів, окреслено теоретичну модель професійної Я-концепції вчителів початкових класів. Обґрунтовано, розроблено й апробовано програму оптимізації розвитку професійної Я-концепції вчителів початкової школи, що працюють в умовах інноваційної діяльності, та проаналізовано ефективність її впровадження.
The Dissertation is dedicated to the problem of development of the professional I-concept of elementary school teachers who work in the innovational activities mode. The author expands on the meaning and structural and functional peculiarities of the professional I-concept of elementary school teachers; characterizes innovational pedagogical activities as a factor of personal and professional development of teachers; describes theoretical model of the professional I-concept of elementary school teachers. The author proves, develops and approbates the program which optimizes the development of professional I-concept of elementary school teachers who work in the innovational activities mode. The author traces the results of the program and analyzes the effectiveness of its implementation.