Дисертація присвячена актуальній проблемі теорії та методики навчання – формування рухових навичок у дітей у процесі фізичної культури. Виявлено особливості вікового розвитку, взаємозв'язки та інформативність показників основних компонентів координаційних і фізичних здібностей, що є підґрунтям для розробки методики формування цих здібностей у процесі занять хореографією у досліджуваного контингенту учнів з урахуванням їх вікових та статевих особливостей. Визначено активні темпи розвитку координаційних здібностей у дітей молодшого шкільного віку, що дало можливість визначити педагогічні дії вибіркової спрямованості та їх співвідношення. Сформовано комплекс педагогічних умов для ефективного формування координаційних здібностей молодших школярів у процесі занять хореографією.
The thesis is devoted to the actual problem of the theory and methods of teaching – the formation of motor skills of children during physical education. It reveals the peculiarities of the age development, the relationship and informative indicators of the basic components of coordination and physical abilities that are the basis for developing methods of forming such abilities in the training process of choreography in the studied
contingent of pupils according to their age and sexual characteristics. The thesis defines
the active pace of the development of primary school pupils’ coordination skills, which
made it possible to determine the pedagogical action of the selective focus and their ratio.
The research modeled the complex of pedagogical conditions (planning of educational
activities, selectivity, correlation of means and methods, and control) for the effective
formation of primary school pupils’ coordination abilities while engaging in choreography.