Дисертація присвячена теоретично-експериментальному дослідженню проблеми вокальної художньо-виконавської підготовки майбутнього вчителя музики. На засадах компаративістського підходу зроблено зіставлення позицій українських і китайських учених щодо вокальної підготовки. Конкретизовано положення про художньо-синтезовану сутність вокального мистецтва, регулятивно-творчу функцію мотивації в засвоєнні комплексу художньовиконавських навичок як засобу творчої самореалізації. Обґрунтовано та введено в науковий обіг поняття «вокальна художньо-виконавська підготовка майбутнього вчителя музики», розкрито компонентну структуру такого утворення. Дослідним шляхом визначено недоліки художньо-виконавської підготовки вчителя музики – вокаліста в університетах України й Китаю. Також обґрунтовано критерії та показники стану вокальної художньо-виконавської підготовки, подано характеристику рівнів та їх кількісні параметри.
The thesis considers the theoretical and experimental research of the problem of vocal artistic-executive training of future music teacher. On the grounds of the comparative approach, the comparison was done between the positions of Ukrainian and Chinese scientists concerning the vocal training. The provisions about the artistic-synthesized substance of the vocal art, the regulatory-creative function of motivation in understanding the set of the artistic and executive skills as a mean of creative self-realization, were specified. The conception of “vocal artistic-executive training of the future music teacher” was grounded and put into practice, and the component structure of this formation was opened. The shortcomings in the vocal artistic-executive training of music teachers – vocalist in the universities of Ukraine and China were determined by using the research method. The criteria and indexes of the condition of the vocal artistic-executive training were grounded, and the characteristics of levels and their quantitative parameters were given.