Дисертація присвячена теоретично-експериментальному дослідженню проблеми формування художньо-інформаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Важливість означеної проблеми визначена тим, що основою компетентності вчителя є активне знання закономірностей розвитку особистості. Адже інформатизація освіти вимагає відповідності фахової підготовки майбутніх учителів сучасному рівню інформатизації суспільства. Однією з глобальних цілей інформатизації освіти є підготовка вчителів, які володіють високим рівнем інформаційної компетентності, готові її впроваджувати у процес інформатизації освітньої сфери. Інформаційна компетентність виявляється в умінні технологічно мислити й передбачає наявність аналітичних, проектних, прогностичних умінь у засвоєнні й застосуванні інформації.
In the dissertation the problem of formation of the artistically-informational competence of future music teachers is studied, the importance of which is determined by the fact that the basis of the teacher's competence is active knowledge of the laws of personality development. The information competence of the future music teacher presupposes a high level of development of scientific thinking aimed at organizing independent information activity on the basis of a system-holistic, communicative, acmeological, projective and creative approaches. The structure of artistic and information competence of future music teachers in the process of studying conductor-choir disciplines consists of: motivational-cognitive, cognitive-operational, constructive-research, performing and creative components. Motivational-cognitive component assumes a deep stable orientation of personal preferences of students in the channel of mastering them by artistic information.