У дисертації розкрито дидактичні та методичні аспекти формування функціональних знань учнів на основі діяльнісного підходу. Функціональні знання визначені як чітка, об’єктивна, систематизована наукова інформація, засвоєна до рівня осмислення її зовнішніх та внутрішніх зв’язків та яку особистість здатна творчо реалізувати в змінних умовах її існування, як складова ключових компетентностей особистості. У роботі розкрито методи, засоби, принципи, визначено умови і рівні формування функціональності знань учнів на матеріалі органічної хімії. З метою реалізації діяльнісного підходу розроблено та впроваджено в практику школи методичні рекомендації до вивчення теми „Природні джерела вуглеводнів”, педагогічний програмний засіб, методичну розробку тренінгового заняття з теми „Енергетика завтрашнього дня” та упорядковано „Збірник вправ та задач з органічної хімії”, зміст яких спрямовано на підвищення загальної функціональності знань учнів.
In the thesis didactic and methodic aspects of forming of the pupil knowledge functionality on the basis of the active approach are presented. The functional knowledge is defined as concrete, objective, organic scientific information learnt until the level of its external and internal bonds and able to the creative realization by the personality under variable conditions of his existence as a component of the key competences' forming. According to the investigation conception, the methodological, theoretic and real-practical basis of the pupils' activity is the general activity theory developed by philosophy, sociology, psychology. Forming of the knowledge functionality cannot occur out of the pupil activity. The knowledge functionality is being formed, realized and checked exactly in the activity. The quality of knowledge is defined by content and characteristics of that cognitive activity which component it is. The work describes methods, means and principles of knowledge functionality forming. Levels of the functionality of pupils' knowledge are defined.