Дисертацію присвячено проблемі соціальної адаптації випускників шкілінтернатів у соціокультурному середовищі. У роботі уточнено поняття “соціокультурне середовище” та “соціальна адаптація випускників шкіл-інтернатів”; виявлено та з’ясовано суть соціальної адаптації випускників шкіл-інтернатів; розкрито чинники соціальної адаптації; визначено критерії, показники та рівні соціальної адаптованості випускників шкіл-інтернатів. Обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність впроваджених педагогічних умов у соціально-адаптаційний процес випускників шкіл-інтернатів. Доведено, що поєднання визначених педагогічних умов, напрямів, форм і методів соціально-педагогічної роботи спрямованих на покращення соціально-адаптаційного процесу випускників шкіл-інтернатів сприяє їх успішній інтеграції в сучасне соціокультурне середовище.
The thesis is devoted to the problem of social adaptation of graduates of boardingschools in a social-cultural environment. Deep analysis of scientific problems and theoretical study are possible thanks to generalization and explaining of complex scientific issues which concern the question of resettlement of graduates of boarding schools in socio-cultural environment and argue that the foundation of social adaptation is directed by social activity which realize the need for communication, work, the capture of necessary public moral norms, rules of social behavior, traditions, habits, rules of social interaction. The rows of concepts are specified: “social adaptation of graduates of boarding-schools”, “social-cultural environment”. The introduction of the designed experimental work and pedagogical terms reflected in contently and technology consolidate the process of social adaptation graduates of boarding schools which provided the growth levels of indicators of social adaptation that category of youth and surely provided positive changes in their consciousness and behavior activity.