Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням з питання формування в учнів загальноосвітніх шкіл поняття про позицію автора художнього твору. У роботі подається науково обґрунтована та практично перевірена методика аналізу художнього тексту з акцентом на авторській позиції, доводиться її доцільність та ефективність. Експериментально перевірено, що запропонована методика забезпечує формування грамотного читача (учня), здатного виявити авторську позицію в художньому творі. У роботі висвітлено наукові основи усвідомлення авторської позиції, проаналізовано нагромаджений досвід вирішення проблеми й теоретично обґрунтовано перспективні шляхи його використання на уроках літератури.
The thesis is a theoretical and experimental research on the problem of understanding of senior pupils of the author’s position in literary work at the school subject “Ukrainian Literature”. The main point of methods is concluded in forming the pupils’ abilities of perception of the works of art, and giving the flavour of Philosophy, Pedagogics, Psychology, Literary Criticism, Methods of Teaching Literature. The research suggests a new system of work aimed to understanding of the author’s position at the lessons of Ukrainian literature. It considers peculiarities of author’s position according to the main features of each kind of literature. The efficiency of the system has been based theoretically, examined experimentally and proved in practice.