Сучасні дослідження критичної педагогіки розглядають існуючу систему освіти як репресивну і таку, що поневолює людину. Проте, наявна система освіти є результатам педагогічного проекту Просвітництва який надихався ідеями всебічної емансипації людини. Тому необхідно дослідити причини і способи перетворення духу Просвітництва у дух поневолення. У статті здійснено спробу прослідкувати логіку розвитку освіти як звільнення в контексті педагогічного проекту Просвітництва та виявити причини його перетворення на репресивну інстанцію поневолення.
Modern studies of critical pedagogy consider the existing education system as repressive and enslaving people. However, the existing education system is the result of the pedagogical project of the Enlightenment, which was inspired by the ideas of comprehensive human emancipation. Therefore, it is necessary to investigate the reasons and ways of transforming the spirit of Enlightenment into the spirit of enslavement. The article attempts to trace the logic of the development of education as liberation in the context of the pedagogical project of the Enlightenment and to identify the reasons for its transformation into a repressive instance of enslavement.