Дисертаційне дослідження присвячено проблемі формування емоційно-оцінної лексики: паралінгвістична, лінгвістична (просодична, лексична, граматична складові) та комунікативна компетенції у дітей старшого дошкільного віку з моторною алалією засобами художньо-мовленнєвої діяльності. У дослідженні визначено рівні та особливості стану сформованості вище зазначеного прошарку лексики у старших дошкільників з моторною алалією у порівнянні з дітьми без порушень мовлення й з дітьми із загальним недорозвитком мовлення. Обґрунтовані психолого-педагогічні та методичні передумови формування даного прошарку лексичної сторони мовлення, розроблено зміст та описано методику його формування на основі залучення дітей до художньо-мовленнєвої діяльності з урахування рівня мовленнєвих можливостей дітей. Результати дослідження довели педагогічну доцільність та ефективність системи запропонованих завдань, які дозволяють формувати у дітей цілісну систему мовних й мовленнєвих умінь та навичок.
Dissertation research is devoted the problem of formation of emotional and valuation lexicon (paralinguistic, linguistic (prosody, lexical, grammatical components) and communication competence of senior pre-school children with motor alalia with means of artistic and speech activity. Analysis of results of studying this problem in general and special linguodidactical, pedagogical, psychological and medical literature is represented in this research and levels of formation of these lexicon layers of pre-school children with motor alalia is researched. Psychological, pedagogical and methodical preconditions of this lexicon layers formation are grounded. Curriculum and teacher’s technique of this lexicon layers formation in process of senior pre-school children’s artistic and speech activity are described. Results of research proved pedagogical reasonability and efficiency of this system of tasks that enable to form of children’s single system of language and speech skills.