Дисертаційну роботу присвячено дослідженню особливостей поведінки розумово відсталих молодших школярів у ситуаціях фрустрації та розробці й апробації комплексної програми корекції поведінки досліджуваної категорії дітей. У дисертації охарактеризовано психологічний зміст стану фрустрації, види поведінкового реагування в ситуаціях фрустрації, вікові особливості становлення поведінки молодших школярів у нормі. Визначено особливості поведінки розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку в ситуаціях фрустрації.
The thesis is devoted to the study of the behavior of mentally retarded younger pupils in situations of frustration and the development and testing of a comprehensive program of correcting the behavior of the studied categories of children. Dissertation describes the psychological content of frustration, types of behavioral responses in situations of frustration, age features becoming younger pupils behavior is normal. The features of the behavior of mentally retarded children of primary school in situations of frustration. Stating study allowed determine levels of development and qualitative behaviors of mentally retarded younger pupils in situations of frustration. In the process of forming experiment proved the efficacy of the program individually-group behavior of mentally retarded pupils of primary school age.