Дисертація присвячена актуальній проблемі реалізації функціонально-семантичного підходу до навчання лексики української мови учнів 5–7 класів основної школи на уроках мовленнєвого розвитку. На основі проаналізованої науково-методичної літератури визначено зміст, ефективні форми, методи, прийоми навчання лексики, систематичне використання яких має сприяти формуванню в учнів умінь свідомо запам’ятовувати нові слова, нові значення уже відомих слів, реконструювати, трансформувати, конструювати мовні одиниці, що сприяє збагаченню мовлення учнів. Запропонована функціональна модель навчання ґрунтується на п’яти основних етапах роботи з формування лексичної компетенції учнів. У реальному навчальному процесі розроблену модель доцільно застосовувати на уроках мовленнєвого розвитку, під час вивчення усіх розділів шкільного курсу української мови. У роботі подано рекомендації до запровадження методичної системи навчання лексики української мови учнів 5–7 класів загальноосвітніх навчальних закладів на функціонально-семантичній основі.
The dissertation is devoted to the urgent problem of realization of the functional and semantic approach to the study of the Ukrainian vocabulary of pupils of 5–7 forms at the lessons of speech education. On the basis of the analyzed scientific and methodic literature, content, effective forms, methods, ways of vocabulary study, the systematic use of which has to help pupils in formation of remembering new words, new meaning of already known words, to reconstruct, to transform, to construct linguistics units, that substantially will influence on enriching of pupils speech. The system model of studies is based on five basic stages of work, on forming of lexical competence of students. In the real education process the developed method is expedient at apply at the lessons of speech development, on the study of all sections of school course of the Ukrainian language. The paper gives recommendations for the methodical system of studies of the Ukrainian vocabulary of pupils of 5–7 classes of general establishments.