Дисертація присвячена питанню розвитку обдарованих дітей у неформальній освіті Чеської Республіки. Проаналізовано стан дослідження питання в теорії та практичній діяльності, розкрито організаційно-педагогічні умови розвитку обдарованих дітей у неформальній освіті Чеської Республіки з рекомендаціями для України. Визначено, що розвиток обдарованих дітей у неформальній освіті Чеської Республіки є процес становлення і зростання особистості, її здібностей, талантів у певній діяльності у вільний час без здобуття освітнього рівня, що здійснюється професійними педагогами. Встановлено, що до організаційно-педагогічних умов розвитку обдарованих дітей у неформальній освіті Чеської Республіки належать такі компоненти, як: нормативний, організаційний, педагогічний, кадровий та фінансовий. Розкрито особливості роботи з обдарованими дітьми у системі позашкільної освіти України, а також визначено перспективи використання досвіду Чеської Республіки для розвитку обдарованих дітей у позашкільній освіті України.
The thesis is devoted to the question of gifted children in the non-formal education of the Czech Republic. The process of study of gifted children in non-formal education in theory and practice was analyzed. The organizational and pedagogical conditions of development gifted children in the non-formal education of the Czech Republic were looked and discussed). It has been determined that non-formal education of the Czech Republic – education aimed at obtaining of the knowledge, skills and abilities that can improve the social needs and employment, usually provided by professional teachers and it does not lead to a higher level of education. The main organizational and pedagogical conditions of development of gifted children in the non-formal education of the Czech Republic are following: normative, organizational, pedagogical, staff policy and financial. The features of gifted children development in the non-formal educational system of Ukraine are revealed as well as established perspectives of using the experience of the Czech Republic for the development of gifted children in the system of the non-formal education of Ukraine.