У дисертаційному дослідженні розглянуто проблему розвитку поліфонічного слуху у молодших школярів на українському музичному матеріалі з використанням елементів національного орнаменту на уроках музики. У роботі розкрито сутність поліфонічного слуху, конкретизовано його визначення, виявлено його компонентну структуру. Розглянуто зміст, логіку, специфіку процесу розвитку поліфонічного слуху у дітей молодшого шкільного віку, визначено педагогічні умови. Розроблено критерії, показники та рівні сформованості (достатній, середній, початковий) поліфонічного слуху, поетапну методику розвитку поліфонічного слуху молодших школярів, що включає орієнтаційно-потребовий, пізнавально-корекційний, креативносамостійний етапи та експериментально перевірено її ефективність.
This dissertation handles the problem of the polyphonic ear development of the elementary school pupils on the basis of Ukrainian national musical folklore by using the elements of national ornament at the lessons of music. The essence of the polyphonic ear has been clarified, its definition has been specified, its component structure, has been revealed and the pedagogical conditions have been defined. The content, logic, specificity
of the polyphonic ear development process of the elementary school pupils have been
considered in this work. The criteria indicators and levels of the polyphonic ear development of the elementary school pupils (sufficient, medium, elementary) have been developed. The stage-by-stage technique of the polyphonic ear development of the elementary school pupils, which includes tentatively-required, educationally-corrected and creatively-independent stages, has also been elaborated. Its efficiency has been experimentally tested.