Дисертацію присвячено осмисленню теоретико-методологічного аспекту освіти як чинника державотворчих змін. Аналізуються форми соціального вияву освіти: як складової, чинника та результату політичних змін. На основі здійсненого аналізу методологічних підходів до вивчення, з одного боку, політичних змін, з іншого – до освіти як цілісної соціальної системи розкрито сутність освіти як суспільного інституту. Розглянуто цілі і задачі освітньої модернізації в залежності з динамікою політичного життя. Досліджено соціально-політичний контекст функціонування та розвитку освітньої політики. Виявлено та проаналізовано організаційно-правові та управлінські проблеми розвитку освітньої політики України. Обґрунтовано твердження про те, що створення демократичної, соціальної, правової держави виступає найважливішим чинником формування та реалізації сучасної освітньої політики в Україні. Визначено головні, найбільш перспективні напрямки підвищення ефективності освітньої діяльності. Запропоновано пропозиції і практичні рекомендації щодо можливості використання історичного досвіду з метою комплексного реформування освітньої галузі.
The thesis is devoted the comprehension of the methodological research of education as a factor of state`s changes. The forms of social display of education are analysed: as a constituent, to the factor and result of political changes. On the basis of realizable analysis of the methodological going near a study, from one side, public changes, from other – to education as integral frame of society essence of education is exposed as a public institute. Aims and tasks of educational modernization are considered in dependence with the dynamics of public life. The author suggested a scientific approach according to the creation of modern social values is a process connected with implementation of civil knowledge into interbranch system of civil education. Probed political context of functioning and development of educational policy. Found out and analysed the organizational-legal and administrative problems of development of educational policy of Ukraine.