Дисертацію присвячено проблемі формування виконавської уваги майбутніх учителів музики у процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін. Висвітлено теоретико-методологічні аспекти формування виконавської уваги, розкрито сутність та зміст поняття виконавської уваги майбутніх учителів музики, розроблено основні характеристики проявів досліджуваного феномену, визначено функції виконавської уваги в процесі виконавської диригентсько-хорової діяльності майбутніх учителів музики. У дисертації розроблена та експериментально перевірена методична модель стадіальної циклічності виконавської уваги майбутніх учителів музики, що забезпечується визначеними педагогічними умовами. Результативність дослідно-експериментальної роботи підтверджується методами математичної статистики, до доводить дієвість та ефективність запропонованої поетапної методики впровадження методичної моделі формування виконавської уваги майбутніх учителів музики у процес вивчення диригентсько-хорових дисциплін.
This thesis dwells on the problem of development of performance attention of the future music teachers while studying conductors’ and choral disciplines. The thesis covers the theory and methodology of development of performance attention, reveals the essence and content of the notion of performance attention of the future music teachers, elaborates the key characteristics of demonstration of the analyzed phenomenon, defines the key functions of performance attention in the process of conductors’ and choral activity of the future music teachers. In the thesis the methodical pattern of stage recurrence of performance attention of the future music teachers assured by certain pedagogical conditions is elaborated and experimentally tested. The effectiveness of analysis and experimental work is verified by the methods of mathematical statistics that proves the efficacy of the suggested stepwise procedure of implementing the methodical pattern of performance attention of the future music teachers in the process of studying conductors’ and choral disciplines.