У дисертації в історичному ракурсі комплексно досліджено проблему формування та розвитку змісту шкільної фізичної освіти в Україні як цілісного соціально ймовірнісно-детерміновоного процесу. Науково обґрунтовано й розроблено на основі синергетичного підходу об’єктивні критерії періодизації історії розвитку змісту шкільної фізичної освіти в Україні впродовж XVIII ст. – початку XXI ст. і виділено вісім періодів. Одночасно проводився науково-методичний аналіз підручників з фізики.
Розроблена і обґрунтована періодизація його розвитку. Розроблений та обґрунтований метод системного багаторівневого прогнозування розвитку змісту шкільної фізичної освіти, який дозволив сформувати модель цього процесу та сформулювати загальні принципи її побудови.
In the dissertation in historical context there have been studied the problem of the farming and development of school physical education’s content in Ukraine as integrated social and determining process. On the base of synergetical approach some objective criteria of periodization of history development of school physical education’s content in Ukraine in XVIII – XXI century have been developed and scientifically grounded. There have been defined eight periods. The scientific methodological analysis of study textbooks in physics is made in the research work. The periodization of it’s development has been worked out and grounded. The method of system multilevel prediction of the development of school physical education’s content has been worked out and grounded. With the help of this method we have formed the model of this process and also have formulated general principles of it’s building.