Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням науково-методичних засад аналізу художнього твору в шкільному курсі української літератури. Здійснено історико-логічний огляд розв’язання проблеми вивчення художнього твору в літературознавстві й методиці викладання, висвітлено філософські засади осягнення мистецтва слова, розкрито психолого-педагогічні передумови ефективного навчання літературного аналізу, узагальнено інноваційні системи навчання, перспективні й у просторі літературної освіти. Запропоновано теоретико-методичну модель формування в учнів основної і старшої школи умінь самостійно аналізувати художні твори, подано навчальні проекти формувального (експериментального) аналізу в 5-11 класах. Змодельована методична система неперервного навчання школярів з метою спеціального вироблення в них умінь аналізувати художні твори різного літературного роду (прозових, драматичних і ліричних) і виду (байки, балади, поеми) довела свою ефективність.
The dissertation is theoretical experimental research of theory and methods of analysis of literary text in the course of Ukrainian literature at the secondary school. The historical and logical review of solving the problem of studying a literary work in Studies of Literature and Methods of Teaching has been made, philosophical aspects of comprehension of the art of the word have been highlighted, psychological and pedagogical conditions of effective of teaching literary analysis have been revealed, the innovating systems of teaching which are also perspective in the field of literary education have been generalized. The theoretical and methodical model of pupils’ abilities to analyze literary works individually has been offered, the teaching projects of experimental analysis for the 5th – 11th grades have been given. The modeled methodical system of teaching pupils for forming the skills to analyze literary works of different genres (prose, poetry and drama) and kinds (fables, ballads, poems) proved to be effective.