Дисертаційне дослідження присвячено вивченню особливостей поведінки учнів молодшого шкільного віку з низькою результативністю в учінні. Виявлено особливості та динаміку поведінки учнів молодшого шкільного віку з низькою результативністю в учінні. Визначено критерії (мотивація досягнення, цілепокладання; самооцінка якостей організованості, наполегливості й терплячості; здатність до вольового зусилля; знання і усвідомлення норм, правил поведінки, їх дотримання школярами; загальна саморегуляція прояву лінощів) і рівні (високий, середній і низький) прояву довільності у поведінці молодших школярів. Встановлено характер взаємозв’язку між поведінкою учнів і основними психологічними чинниками їх низьких навчальних досягнень: недоліками у розвитку пізнавальної сфери, мотивації учіння та довільності.
The research focuses on the study of peculiarities of behaviour of students of juniour school with low efficiency in studying. The peculiarities and dynamic of behaviour of juniour students with low studying efficiency were found out. The criteria (motivation of achievement, aim setting, selfestimation of qualities of organization, patience and persistence, ability to volitional effort, knowledge and realizing the norms, rules of behavior, and their observance by the students, general self-regulation of laziness display) and levels (high, middle and low) of display of arbitrariness in students’ behavior have been determined. The relationship between the behaviour of students and the main psychological factors of their low educational achievements: deficiencies in cognitive, motivational and arbitrary areas, were revealed.